شناسهٔ خبر: 149581 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

۵۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در دولت سیزدهم احداث شد

خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۵۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در سراسر کشور ساخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در آیین تکریم و معارفه مدیران‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: شبکه جاده‌ای کشور زیربنای توسعه اقتصادی، اجتماعی و اشتغال پایدار است و صنعت حمل و نقل موتور محرکه اقتصاد کشور است و رانندگان زحمتکش کشور که بیشترین وقت خود را در جاده‌ها می‌گذرانند، تلاش شبانه‌روزی برای فعال نگهداشتن گردش چرخ اقتصادی کشور دارند تا چرخ کارخانه‌های تولیدی بچرخد.

مقبلی با بیان این که بیش از ۹۰ درصد وظایف حمل و نقل به شبکه راه‌های کشور محول شده است، بر اهمیت حمل و نقل و شبکه ارتباطی جاده‌ای تاکید کرد.

وی افزود: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ قریب به ۹۷ هزار روستای دارای سکنه در کشور وجود داشت که از این میزان برای ۴۰ هزار روستای دارای سکنه بالاتر از ۲۰ خانوار باید ۱۴۵ هزار کیلومتر راه ساخته می‌شد که تا این مقطع زمانی حدود ۸۴ درصد از راه روستاهای کشور ساخته شده و امروز باید برای ۶۷۰۰ روستا ۲۷ هزار کیلومتر راه ساخته شود.

مقبلی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای را متولی نگهداری، بهسازی و ایمن سازی راه های کشور دانست و گفت: حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور در سالیان متمادی ساخته شده‌ است و به عنوان یک ارزش و سرمایه ملی در اختیار حمل و نقل کشور قرار دارند و در اقتصاد کشور نقش ایفا می‌کنند. بنابراین همه در نگهداری این سرمایه ملی نقش دارند و در انجام این وظیفه مهم راهداران در صف اول نگهداری جاده‌ها، بیشترین وظیفه مسئولیتی خود را در امور نگهداری و ایمن سازی راه‌ها مدنظر قرار می‌دهند تا تردد ایمن در محورهای مواصلاتی با حفظ سلامتی سفر کاربران تأمین شود.

وی بیان کرد: برای ۴۰ هزار کیلومتر از ۱۱۶ هزار کیلومتر راه روستایی کشور که نیاز فوری به روکش آسفالت دارد، اعتبار بسیار بالایی نیاز است. بر اساس برآورد به روز برای روکش آسفالت هر کیلومتر راه بیش از ۲۵ میلیارد ریال هزینه لازم است.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان بیان کرد: در سال ۱۳۹۵ ضریب برخورداری کشور از راه روستایی ۸۱/۷ بود که امروز با تلاش شبانه روزی خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی، میانگین عدد برخورداری به ۸۴ درصد رسیده است.

گفتنی است در این آئین که با حضور مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد از عابد محمدی مدیر کل پیشین راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قدردانی شد و با حکم معاون وزیر و رییس سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای حمیدرضا پیمانجو به عنوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.