شناسهٔ خبر: 149605 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داد؛

تخصیص ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار اندوخته به طرح‌های عمرانی و نوسازی بندر خرمشهر

علی عسکری مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از تخصیص ۲ هزار و ۱۶۰ میلیاردریال اندوخته به طرح‌های عمرانی و نوسازی آن بندر طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت: خارج‌سازی شناور مغروقه اروند در اسکله خانیان با یکهزار میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است.

علی عسکری مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از اقدامات آن بندر را در راستای سیاست‌های دریامحور در هماهنگی با سیاست‌های کلان کشور و همچنین راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی، تشریح کرد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار اندوخته به طرح‌های عمرانی و نوسازی اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر برای افزایش شاخص بهره‌وری، کنترل و مدیریت یکپارچه عملیات دریایی و بندری، بهبود فرآیندهای جاری، افزایش میزان رضایت مشتری و ارباب رجوع، تسهیل ارایه خدمات و توسعه و رونق اقتصادی منطقه تخصیص یافت که در مقایسه با دوره‌های قبل رشد چشمگیری داشت.

این مقام مسئول در بندر خرمشهر افزود: به منظور سیاست‌های اقتصاد دریامحور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون اقداماتی برای افزایش ظرفیت، توان عملیاتی، جذب سرمایه‌گذار و ارایه خدمات به شهروندان انجام شد که از جمله آنها بهره‌برداری از پروژه احداث و بهسازی درب‌های ورودی بندر خرمشهر به منظور رفاه حال شهروندان، ایجاد فضای زیبا و مناسب شهری و همچنین تسهیل در فرآیند ورود و خروج کالا در سال اخیر است. همچنین، با هدف کاهش مصرف انرژی، آب و بهینه‌سازی عملیات اطفای حریق، پروژه‌ای با عنوان ارتقای شبکه اطفای حریق بندر خرمشهر در سال جاری، بهره‌برداری شد.

اتمام تعمیرات اساسی دیوار پیرامونی بندر خرمشهر

عسکری ادامه داد: در سال جاری برای ساماندهی و رفع نابسامانی محوطه‌های اطراف بندر خرمشهر و همچنین حفظ امنیت کالای صاحبان کالا، پروژه تعمیرات اساسی دیوار پیرامونی بندر خرمشهر تمام شد و آماده بهره‌برداری است.

وی توضیح داد: ایجاد و احداث ساختمان مرجع دریایی، تعمیرات اساسی ساختمان سایت مسافری، احداث سالن جدید ورزشی و مامورسرا از جمله طرح‌هایی است که بندر خرمشهر در راستای وظایف محوله و تعهد خود به منظور ارتقای سطح ارائه خدمات و مسئولیت اجتماعی، شهری و منطقه‌ای، به اجرا رسانده است که تاکنون بیش از ۸۵ درصد این پروژه‌ها اجرایی شده است.

تعمیرات آسفالت محوطه‌های بندری با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: تعمیرات اساسی آسفالت محوطه‌های بندری با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال به منظور تسهیل تردد وسایل نقلیه و ماشین‌آلات عملیاتی، طرحی است که در راستای رفع نواقص موجود حمل و نقلی در آستانه اجرایی شدن است.

انجام مطالعات ایجاد جایگاه سوخت برای شناورهای ورودی و خروجی بندر خرمشهر

عسکری گفت: ایجاد جایگاه سوخت برای شناورهای ورودی و خروجی بندر خرمشهر به منظور تسهیل در فرآیند سوخت‌رسانی به آنها و همچنین ایجاد بانکرینگ در دهانه اروند، طرحی است که مطالعات اولیه آن انجام و مجوزهای اولیه اجرایی شدن آن اخذ شده است. با اجرایی شدن این طرح مشکل و معضل سوخت‌رسانی به شناورها، تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی خرمشهر، به دنبال بسترسازی مناسب به منظور حمل و نقل کالا از مسیر آبی، طرح‌ها و برنامه‌هایی برای این بندر در نظر گرفته شده است که اهم آنها شامل خارج‌سازی مغروقه‌های باقی‌مانده از زمان جنگ تحمیلی با هدف ایمن‌سازی مسیر آبی برای تردد شناورهاست.

خارج‌سازی شناور مغروقه اروند در اسکله خانیان با ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار

عسکری از جمله مهم‌ترین برنامه‌های آتی بندر خرمشهر را خارج‌سازی پر ریسک‌ترین شناور مغروقه اروند، واقع در محوطه آبی اسکله خانیان عنوان کرد و گفت: بر اساس برآوردها با مبلغی بالغ بر  یکهزار میلیارد ریال، مقدمات اجرایی شدن این طرح در حال انجام است.