شناسهٔ خبر: 149829 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

تصویب طرح جامع ایستگاه راه‌آهن قزوین با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی

افندی معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از تصویب طرح جامع ایستگاه راه‌آهن شهر قزوین با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد.

شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و عضو شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح جامع ایستگاه راه‌آهن شهر قزوین عنوان کرد: بر اساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده در قالب سند توسعه حمل‌ونقل همگانی در سال ۱۳۹۶ و راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در سال ۱۳۹۸، مطالعات طرح جامع ایستگاهی در ۳۰ ایستگاه ریلی کشور از سوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دستور کار شرکت‌های مشاور ریلی و شهرسازی و معماری ذیصلاح قرار گرفت. در این راستا با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهر و استان قزوین و به واسطه راه اندازی قطار قزوین-رشت و همچنین دوخطه شده محور ریلی تهران- قزوین - زنجان و افزایش قابل توجه حجم تبادل کالا و مسافر، مقرر شد طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل (TOD) نیز به عنوان پایلوت در شهر قزوین اجرایی شود.

عضو شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به اینکه مطالعات طرح جامع ایستگاه راه آهن قزوین، با هدف هماهنگ‌سازی طرح جامع ایستگاه راه آهن قزوین با طرح‌های توسعه حمل ونقل آتی، بهبود تعامل شهر و ایستگاه راه آهن و بهبود کارآیی ایستگاه راه‌آهن قزوین و ارتقاء ارتباط آن با خطوط حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود، تصریح کرد: رویکرد طرح بر اساس مبانی نظری TOD که مبتنی بر اختلاط عملکردی، تراکم بالا و پیاده مداری و ارتباط با شبکه حمل ونقل همگانی و در نتیجه کاهش میزان وابستگی و استفاده از خودرو است، شکل گرفته و در همین راستا اهداف کلی این طرح شامل افزایش ظرفیت‌های موجود در شهر و استان قزوین و به واسطه راه‌اندازی قطار قزوین-رشت، توسعه شهر قزوین از منظر اجتماعی و فرهنگی و گسترش ظرفیت‌های گردشگری در استان علاوه بر ایجاد بستر ارتباطی حمل‌ونقلی می‌شود.

وی افزود: همچنین ایجاد یکپارچگی سیستم حمل‌ونقل همگانی در درون و بیرون شهر به منظور تسهیل سفر و جذب مسافر ازدیگر اهداف کلی این طرح است.

افندی‌زاده گفت: یکی از اهداف این طرح تقویت سیستم حمل‌ونقل همگانی در مسیر راه آهن قزوین به بلوار امام خمینی (ره) و توسعه آن به عنوان ستون فقرات شمالی-جنوبی شهر است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از دیگر اهداف کلی این طرح می‌توان به ادامه خط BRT از سبزه میدان تا ایستگاه راه آهن و اتصال آن به شبکه حمل ونقل همگانی، بازنگری طرح جامع حمل ونقل و ترافیک،‌پیشنهاد الگوی توسعه پیاده مداری در ارتباط با ایستگاه با شبکه‌ای از مسیرهای دوچرخه و پیاده، بازآفرینی محله پیرامونی ایستگاه راه آهن قزوین، ایجاد کاربری‌های مناسب توسط مشاور ذیصلاح، هدایت توسعه به سوی بافت پیرامون و اراضی خارج از محدوده ایستگاه جهت ایجاد خدمات و مراکز مورد نیاز، ایجاد بستر مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران و استفاده از مشارکت بخش خصوصی و دولتی در اجرای پروژه‌های مرتبط با توسعه شهری در طرح  TOD را از دیگر اهداف این طرح اعلام کرد.

افندی‌زاده در ادامه افزود: بر این اساس طرح جامع ایستگاه راه‌آهن با در نظر داشتن همه طرح‌های مرتبط شهری از قبیل طرح جامع شهر و طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر با طی مراحل استانی به عنوان اولین نمونه در کشور به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع شد که در این شورا نیز با در نظر داشتن کلیه ملاحظات برای حفظ اراضی سبز باغستان شهر قزوین با توجه به قرار گیری این پهنه در محدوده باغستان مطرح و به تصویب رسید.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: طرح‌های دیگر ایستگاه‌های راه آهن کشور در دستور کار ارجاع به شورای‌عالی شهرسازی و معماری قرار دارد که امید می‌رود با تصویب این طرح‌ها رویکرد نوین در برنامه‌ریزی ایستگاه‌های راه‌آهن و کارکرد مناسب آن با طرح‌های شهری به منظور رعایت اصول توسعه شهری مبتنی بر حمل ونقل همگانی TOD و حمل‌ونقل ریلی، ایجاد خواهد شد.