شناسهٔ خبر: 150042 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

باد و گردوخاک میهمان آخر هفته ۷ استان کشور

گرد و خاک سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد و خیزش گردوخاک در ۷ استان کشور تا پایان هفته هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جدیدترین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد که پنجشنبه و جمعه باد و گردوخاک حداقل هفت استان کشور را فرا می‌گیرد و سبب بروز برخی اثرات مخاطره‌آمیز می‌شود.

مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به این شرایط اعلام کرد که پنجشنبه وزش باد شدید موقت با احتمال خیزش گردوخاک استان‌های سمنان و نوار شرقی خراسان رضوی را در بر می‌گیرد.

وقوع این شرایط برای جمعه در استان‌های «قم، جنوب تهران، جنوب سمنان، شمال اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان» انتظار می‌رود.

وزش باد در نواحی مستعد سبب خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا می‌شود که احتمال اختلال در رفت و آمدهای شهری و شکستن درختان فرسوده را در پی دارد.

علاوه بر این احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل نیز وجود دارد.

توصیه می‌شود برای مدیریت شرایط نسبت به «اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز بویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور وعدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی» اقدام شود.