شناسهٔ خبر: 150048 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آمادگی ۵۴ اکیپ برای اجرای طرح زمستانی استان مرکزی

جهانی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی با اشاره به آغاز طرح سراسری زمستانی از ۱۵ آذرماه سال جاری گفت: برای اجرای این طرح در استان، ۵۰۰ نفر راهدار و پشتیبان در قالب ۵۴ اکیپ و ۳۰۳ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین و سبک در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی نشست طرح راهداری زمستانی با هدف ارتقای هم‌افزایی، هماهنگی و آمادگی دستگاه های اجرایی و خدمات رسان برای مقابله با حوادث پیش‌بینی نشده در فصل زمستان با حضور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی، معاونین و روسای اداره کل راهداری، نماینده های هلال احمر، اورژانس، مدیریت بحران، هواشناسی و سایر اعضا در سالن جلسات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی برگزار شد.

در این جلسه مهرداد جهانی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی هدف از این نشست را تعامل بیشتر با پلیس راه و اولویت‌بندی مشترک در راستای رفع مشکلات و جلوگیری از راهبندان بر اثر بارش برف و کولاک برشمرد و اظهار کرد: نیاز است تا قبل از شروع بارندگی ها هماهنگی لازم با دستگاه های مختلف و همچنین دهیاری ها برای استفاده از تمام ظرفیت های موجود به عمل آید تا بتوان در کمترین زمان ممکن بیشترین خدمات رسانی انجام شود.

وی با تأکید بر لزوم خدمت رسانی با تمام ظرفیت افزود: آماده سازی راهدارخانه ها، رصد و پایش بیش از پیش سامانه های توزین در حال حرکت توسط پلیس راه جهت جلوگیری از حمل بار با تناژ اضافه و بدون بارنامه، تسریع در روند ایمن سازی راه‌ها، آمادگی صددرصدی راهبران و حضور پررنگ در راه‌ها از جمله اقداماتی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی با بیان اینکه در فصل زمستان در برخی محورها با بارش شدید برف و کولاک مواجه خواهیم شد، خاطرنشان کرد: برای افزایش آمادگی لازم و جلوگیری از مسدود شدن این مسیرها طی روزهای گذشته بازدیدهایی از وضعیت ماشین آلات و میزان ذخیره سازی شن و نمک در انبارهای راهدارخانه ها صورت گرفته و تاکنون بیش از ۴۴ هزار تن شن و نمک در سوله‌ها انباشته شده است.

جهانی همچنین با اشاره به تلاش شبانه روزی مهندسین اداره کل در راستای انجام اورهال ماشین آلات یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد از ماشین آلات و دستگاه‌های نمک پاش استان اورهال شده است؛ همچنین پیش از این نیز شش دستگاه ماشین آلات زمستانی جدید خریداری و به تعداد ماشین آلات استان افزوده شده است.

وی با اشاره به آغاز طرح سراسری زمستانه در ۱۵ آذرماه سال جاری اضافه کرد: برای اجرای این طرح در استان، ۵۰۰ نفر راهدار و پشتیبان در قالب ۵۴ اکیپ و ۳۰۳ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین و سبک در نظر گرفته شده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی ادامه داد: محل استقرار تیم ها و گشت ها مشخص شده و این اکیپ ها در ۳۵ راهدارخانه و مقاطعی از محورها حضور خواهند داشت؛ پرسنل و کارکنان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تمام وجود به مردم کمک‌رسانی خواهند کرد و از هیچ کوششی در راستای تأمین آسایش و امنیت جاده‌ها دریغ نمی کنند.

جهانی همچنین بر افزایش ایمنی راه ها قبل از شروع فصل زمستانی تأکید کرد و گفت: اولویت اصلی راه های شریانی و اصلی است؛‌ در این خصوص باید استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاران در مواقع اضطراری مد نظر قرار بگیرد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در این نشست ضمن قدردانی از کارکنان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و فرماندهان پلیس راههای سراسر استان گفت: خوشبختانه از ابتدای سال جاری تاکنون در سطح جاده‌های استان اقدامات خوبی از سمت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صورت گرفته و اکثر نقاط حادثه خیز رفع شده، همچنین روکش های آسفالت نیز در وضعیت بهتری نسبت به گذشته قرار گرفته است.

محمد پورشمس اظهار کرد: آنچه در طرح زمستانه اهمیت دارد هوشیاری و آمادگی لازم در مجموعه راهداری و پلیس راه است؛ بسیاری از موارد مانند یخ زدگی قابل پیش‌بینی نیست؛ در سال گذشته در محور اراک-قم بارندگی به یکباره به یخ زدگی تبدیل شد که همین امر موجب تصادف زنجیره ای و بروز حادثه شد.

وی با بیان اینکه اولویت پلیس راه و راهداری محورهای اصلی است افزود: در صورتی که شرایط در جاده ها به علت بارش برف سنگین و کولاک بحرانی شود قطعا خروجی شهرها بسته خواهد شد و اجازه عبور و مرور به خصوص به ماشین های بدون امکانات اولیه زمستانی از جمله زنجیر چرخ را نمی دهیم.