شناسهٔ خبر: 15013 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با استناد به آمار سازمان پزشكی قانونی

تحلیل آماری تأثیر تيرگی لباس عابران بر تلفات رانندگی/ زنان عابر ۲.۵ برابر مردان عابر با لباس تیره در تصادفات کشته می‌شوند

تصادف در شب تحلیل آمار سازمان پزشكي قانوني از تلفات رانندگی مربوط به سال ۹۳ مؤید این مطلب است که رنگ لباس عابران براساس متغیر جنسیت٬ سن و زمان وقوع سانحه در طول شبانه‌روز بر آمار متوفیان تأثير قابل توجهی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ براساس تحليل آماري با استناد به آمار سازمان پزشكي قانوني ويژگي‌هاي تصادفات منجر به فوت در ايران مربوط به سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که يكي از مسايلي كه موجب افزايش تصادفات مي‌شود كمبود ديد براي رانندگان به دليل تيره بودن رنگ لباس عابران پياده است. رابطه سه متغير تابعيت، جنسيت و سن با وضعيت لباس متوفيان گوياي تفاوت‌هاي آشكار در اين زمينه است.

جدول- فراوانی متوفیان(عابران) بر حسب رابطه رنگ لباس با تابعيت، جنسيت و سن (۱۳۹۳)

متغيرها

تيره

روشن

نسبت متوفيان با لباس تيره به روشن

تابعيت

ايراني

۱۴۲۵

۱۳۰۰

۱.۱۰

افغاني

۵۴

۸۳

۰.۶۵

جمع

۱۴۷۹

۱۳۸۳

۱.۰۷

جنسيت

مرد

۹۳۴

۱۱۳۰

۰.۸۳

زن

۵۵۶

۲۶۵

۲.۱۰

جمع

۱۴۹۰

۱۳۹۵

۱.۰۷

سن

زير ۱۵ سال

۱۱۳

۲۹۳

۰.۳۹

۱۵ تا ۲۴

۹۲

۱۰۷

۰.۸۶

۲۵ تا ۳۴

۱۳۷

۱۳۰

۱.۰۵

۳۵ تا ۴۴

۱۳۴

۱۳۰

۱.۰۳

۴۵ تا ۵۴

۴۴۶

۳۱۳

۱.۴۲

۵۵ به بالا

۵۵۵

۴۰۷

۱.۳۶

جمع

۱۴۷۷

۱۳۸۰

۱.۰۷

نتايج جدول بالا نشان مي‌دهد كه ايراني‌ها به نسبت خيلي بيشتری از افغاني‌ها در تصادفات رانندگي با لباس‌هاي تيره كشته مي‌شوند که این نسبت حدود ۱.۷ برابر است. همچنین زنان عابر نيز بسيار بسيار بيشتر از مردان عابر با لباس‌هاي تيره تصادف كرده و كشته مي‌شوند. در ميان افراد متوفی برحسب سن نيز افراد مسن‌تر به نسبت بیشتری لباس‌هاي تيره‌تري به تن داشته‌اند در حالي كه كودكان و نوجوانان به طور معمول لباس‌هاي روشن به تن داشته‌اند. براي پيدا كردن اثرات تيرگي لباس بر ميزان مرگ‌ومير ناشي از تصادفات بهتر است كه رابطه رنگ لباس را با زمان تصادف برحسب جنسيت بررسي كنيم.

جدول- فراوانی متوفیان(عابر) بر حسب رابطه رنگ لباس با جنسيت و زمان تصادف (۱۳۹۳)

متغيرها

تيره

روشن

نسبت تيره به روشن

روز

مرد

۴۷۹

۶۶۴

۰.۷۲

زن

۳۲۰

۱۸۶

۱.۷۲

جمع

۷۹۹

۸۵۰

۰.۹۴

شب

مرد

۳۲۷

۳۰۵

۱.۰۷

زن

۱۵۰

۵۹

۲.۵۴

جمع

۴۷۷

۳۶۴

۱.۳۱

طلوع و غروب

مرد

۱۱۲

۱۳۰

۰.۸۶

زن

۷۹

۱۷

۴.۶۴

جمع

۱۹۱

۱۴۷

۱.۳۰

همان طور كه مشاهده مي‌شود، در حالي كه نسبت زنان متوفي با لباس تيره به لباس روشن ۲.۱۰ است (جدول پيش) اين نسبت براي تصادفات روز ۱.۷۲، شب ۲.۵۴ و زمان‌هاي طلوع و غروب خورشيد ۴.۶۴ است، در حالي كه اين نسبت‌ها براي مردان به ترتيب ۰.۷۲، ۱.۰۷ و ۰.۸۶ است كه نشان‌دهنده تأثير شديد رنگ لباس تيره بر افزايش مرگ‌ومير ناشي از تصادفات براي بانوان در زمان‌هاي شب و بويژه در اوقات گرگ‌وميش است./

نظر شما