به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد رضا فردی معاون بهره برداری فرودگاهی شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار کرد: در راستای ارتقای ایمنی پروازهای بین المللی شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) و بهره بردای از فاز اول پروژه مرمت باند ٢٩ راست بهعنوان باند اصلی این فرودگاه سامانه های کمک ناوبری DVOR/DME و سیستم فرود دقیق ILS/DME در تاریخ های ٢٤ و ٢٥ آبان ماه سال جاری مورد وارسی پروازی قرار گرفت و دقت و صحت این سامانه ها مورد تایید قرار گرفت.
فردی افزود: این عملیات که به مدت دو روز متوالی و حدود ٧ ساعت بهطول انجامید با تلاش و همکاری حوزه معاونت بهره برداری و متخصصان مرکز وارسی پروازی و متخصصان الکترونیک هواپیمایی و اداره کل سامانه های الکترونیکی و متخصصین مراقبت پرواز حوزه معاونت عملیات هوانوردی فرودگاه حضرت امام (ره) و اداره کل حراست صورت پذیرفت.
معاون بهره برداری فرودگاهی خاطر نشان کرد: مطابق با استاندارهای بین المللی سامانه های مذکور در بازه زمانی تعیین شده می باید مورد ارزیابی و وارسی قرار بگیرد که این مهم در آستانه بهره برداری از فاز اول پروژه مرمت باند ٢٩ راست با موفقیت انجام پذیرفت و سامانه فرود دقیق این باند به لحاظ ایمنی پروازهای بین المللی ورودی برای شرکت های هواپیمایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
فردی افزود: معاونت توسعه زیرساخت در این پروژه بهطول ۵۰۰ متر ابتدایی باند ۲۹ راست و بهعرض ۶۶متر را بهسازی کرد که باند اصلی به عرض۴۵ متر با دو لایه بیندر و توپکا و شولدرها را به عرض۱۰/۵ متر در هر طرف با یک لایه توپکا بهسازی کرد.
به گزارش روابط عمومی شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) همچنین یک کیلو متر از تاکسی وی A بهسازی و تاکسی وی های ارتباطی K,J,P بطور کامل بهسازیشد.
در حال حاضر اداره کل تامین و تجهیز معاونت بهره برداری در حال انجام مارکینگ بر روی سطوح مذکور است و مطابق پیام هوانوردی صادره شده باند ۲۹R/۱۱L از شنبه ۲۷ آبانماه آماده نشست و برخاست هواپیما هاست.
گفتنی است براساس استانداردهای بینالمللی ایکائو " DOC ۸۰۷۱" لازم است سامانههای کمک ناوبری فرودگاهها در بازه های مشخص و معینی مورد تست و وارسی پروازی قرار گرفته تا صحت و دقت این دستگاه ها اندازه گیری و تایید شود.