شناسهٔ خبر: 150405 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

آموزش‌های استاندارد و دارای کیفیت موجب هویت بخشی به رانندگان حرفه‌ای می‌شود

ببینید | تأمین و تخصیص زمین جهت مسکن کارکنان مپنا انجام شد مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با ارائه آموزش‌های دارای کیفیت، رانندگان حرفه‌ای از هویت و وجهه تخصصی برخوردار می‌شوند و با آموزش حین فعالیت حرفه‌ای امکان ارتقای درجه کاری و افزایش مهارت برای آنها فراهم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، فرهاد مهریاری مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک در نخستین همایش علمی-تخصصی مشترک با اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) گفت: ارائه آموزش‌های خاص بعد از هرگونه تصادف جاده‌ای و یا تخلف رانندگی، زمینه اصلاح رفتار و ارتقای فرهنگی در راننده راه را ایجاد می‌کند.

وی بر نیاز به بروزرسانی استانداردهای آموزشی و قوانین رانندگی برای فعالان ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی کشورمان با بیش از ۶۰۰ هزار راننده حرفه‌ای در حوزه جابجایی کالا و مسافر فعال است.

مهریاری با اشاره به این که رانندگان حرفه‌ای می‌توانند در رفتار رانندگان غیرحرفه‌ای تاثیرگذار باشند، عنوان کرد: با احصاء و تحلیل تصادفات ناوگان عمومی دریافتیم بخش زیادی از عوامل وقوع تصادف با رفتار راننده ارتباط دارد.

وی ادامه داد: با ارائه آموزش‌های دارای کیفیت، رانندگان حرفه‌ای از هویت و وجهه تخصصی برخوردار می‌شوند و با آموزش حین فعالیت حرفه‌ای امکان ارتقای درجه کاری و افزایش مهارت برای آنها فراهم می‌شود.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بیان کرد: ناتوانی رانندگان در کنترل وسایل نقلیه ناشی از عدم مهارت آنان برای رانندگی در شرایط خاص و غیرکارآمد بودن آموزش‌های تئوریک و سطحی است.

مهریاری بازنگری و اصلاح آموزش‌های ارائه شده و طبقه‌بندی آموزش‌ها را از راهکارهای ارتقای سطح کیفی رانندگان برشمرد و افزود: نحوه ارائه آموزش‌های تئوریک و سطحی مبتنی بر استانداردهای آموزشی که روزآمد نیستند، اصلاح و از سویی تغییراتی در قوانین و مقررات آموزشی اعمال شود.

وی تأکید کرد: آموزش‌ها باید در سه طبقه‌بندی اصلی شامل آموزش‌های اولیه، تکرار و ارتقاء مهارت عملیاتی توأم با کسب تجربه و ارائه آموزش‌های مبتنی بر اصلاح رفتار رانندگان متخلف تدوین و اجرایی شود.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک همچنین ارائه آموزش‌های مورد نیاز در زمینه چک‌آپ و کنترل وسیله نقلیه به رانندگان حرفه‌ای را مهم دانست و ادامه داد: آموزش اثربخش مدیران فنی مراکز معاینه فنی در کنترل فنی و اطمینان از نبود معایب وسایل نقلیه سنگین نیز باید جدی گرفته شود.