شناسهٔ خبر: 15041 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در دیدار با وزیر مسکن و خدمات عمومی پاکستان مطرح کرد:

پیشنهاد برگزاری اجلاس سه‌جانبه ایران٬ هند و پاکستان برای ایجاد کریدور حمل‌و‌نقلی/ آمادگی ایران برای تسهیل دسترسی پاکستان به آسیای میانه و روسیه

دیدار با وزیر پاکستان وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای تسهیل دسترسی پاکستان به آسیای میانه و روسیه خبر داد و گفت: در زمینه ارتباطات ریلی، زمینی، دریایی و هوایی میان ایران و پاکستان موافقت‌نامه‌های متعددی وجود دارد که باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها حداکثر توان را به کارگرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی امروز دوشنبه ۹ آذرماه در دیدار با اکرم خان درانی وزیر مسکن و خدمات عمومی پاکستان ضمن خوش آمدگویی به وی و هیئت همراه، ریشه‌های پیوند دو ملت را بسیار عمیق دانست و گفت: شما امروز در وطن دوم خودتان هستید و در کشور ما احساس غربت نمی‌کنید شخصیت‌های پاکستانی مثل اقبال لاهوری و محمدعلی جناح رای ملت ایران شناخته شده‌اند٬ همان‌طور که شخصیت‌های ایرانی مثل حافظ، سعدی و مولوی برای مردم پاکستان شناخته شده‌اند.

وی با بیان اینکه این پیوند عمیق نشان می‌دهد باید بار دیگری با دیدی مثبت به منطقه نگاه کرد و این منطقه را از گزند هرگونه حادثه ای مصون داشت افزود: از نظر تمدنی ایران، پاکستان، شبه قاره هند و پس از آن افغانستان، آسیای میانه و عراق از یک تمدن بهره‌مند هستند، از این رو  روابط ما بر مبنای ارتباط نزدیک با همسایگان و کشورهایی که از حوزه تمدنی یکسان با آنها بهره می‌بریم پایه‌گذاری شده است و این یک سیاست‌گذاری برای ماست و نه یک تعارف.

ارتباط با همسایگان اولویت نخست ایران است

وزیر راه و شهرسازی با اظهار تاسف از اینکه منطقه خاورمیانه در حال حاضر دچار مشکلات ناامنی گسترده‌ای است گفت: ریشه این ناامنی‌ها دخالت قدرت‌های خارجی است وگرنه ملت‌های منطقه هزاران سال است که در صلح و آرامش باهم زندگی کرده‌اند. سیاست ما پس از مذاکرات با ۱+۵ تحکیم و توسعه روابط با کشورهای همسایه بوده است و اولویت نخست ما همچنان کشورهای همسایه هستند و خواهند بود.

آخوندی شکل گیری پدیده داعش در منطقه را بسیار مشکوک عنوان و اظهار کرد: نقش قدرت‌ها و لابی‌های صهیونیستی در شکل‌گیری داعش کاملا مشهود است و در این میان طرفین باید تعهد جدی در امن نگه داشتن مرزهای خود داشته باشند تا روابط اقتصادی، فرهنگی، لجستیکی و جهان‌گردی بین دو کشور توسعه پیدا کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر جاده‌ها و خطوط ارتباطی ایران و پاکستان وضع خوبی دارد و ما از طریق زاهدان هم توسط ریل و هم توسط جاده با پاکستان ارتباط داریم علاوه بر این پایانه مرزی میرجاوه پایانه بسیار فعالی است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید آمادگی تهران را برای ایجاد کریدور اتصال پاکستان به جمهوری آذربایجان، آسیای میانه و روسیه از مسیر ایران اعلام کرد و گفت: ما اطلاع داریم که کشور پاکستان تمایل دارد کریدوری به سمت چین داشته باشد و در این زمینه سرمایه‌گذاری گسترده ای نیز انجام داده است اما مطمئن هستیم که این کریدور که از افغانستان و تاجیکستان عبور می‌کند به دلیل ناامنی‌های موجود توفیق بالایی نخواهد داشت. در عین حال ما می‌توانیم کریدوری امن را برای شما فراهم کنیم.

آمادگی اتصال پاکستان به آسیای میانه و روسیه از طریق ایران

آخوندی با اشاره به تبادلات تجاری میان بندر گوادر و چابهار گفت: از چابهار تا شمال ایران زیرساخت حمل و نقلی مناسبی وجود دارد و از طریق سرخس و اینچه برون به ترکمنستان و آذربایجان و در ادامه به کریدورهای بین المللی متصل است بنابراین می‌شود از این طریق کالاهای تجاری پاکستان را در شبکه بین المللی جابه‌جا کرد.

وی ادامه داد: ارتباط با کشور هند برای ایران با اهمیت است و چنانچه پاکستان آمادگی داشته باشد این آمادگی وجود دارد که کریدوری از ایران به پاکستان و نهایتا شبه قاره هند احداث شود و از این طریق بتوان آسیای مرکزی را به شبه قاره هند متصل کرد.

وزیر راه و شهرسازی رقابت‌پذیرکردن و ایمن‌سازی منطقه را در گرم شدن روابط اقتصادی دو کشور به ویژه در حوزه حمل و نقلی موثر خواند و افزود: در زمینه ارتباطات ریلی، زمینی، دریایی و هوایی میان دو کشور موافقت‌نامه‌های متعددی وجود دارد که باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها حداکثر توان را به کارگرفت.

آخوندی افزود: در حوزه‌های شهرسازی، مسکن و مهندسی نیز این آمادگی وجود دارد تا در امور مربوط به تامین مصالح ساختمانی، مبادلات فنی و شرکت در مناقصات و همچنین تامین مواد اولیه مثل فولاد و سیمان و سایر حوزه‌های ساخت و ساز همکاری صورت گیرد.

وی با اشاره به سخنان اکرم خان دورانی در خصوص تامین امنیت در مرزهای پاکستان گفت: این صحبت را در نشست هیئت دولت مطرح خواهم کرد تا در قالب همکاری‌های دو و چندجانبه با جریاناتی که از نظر فکری، مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها را تغذیه می‌کنند برخورد شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره ارتباطات حمل و نقلی دو کشور گفت: این آمادگی وجود دارد که راه آهن زاهدان-کویته به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد همچنین جاده زاهدان-میرجاوه نیز اخیرا اصلاح شده و اگر پاکستان به صورت رسمی اعلام کند٬ در این دو زمینه ریلی و جاده ای ارتقا سطح همکاری خواهیم داد و پاکستان از طریق زاهدان می‌تواند به شبکه ریلی ایران متصل و به دو طریق با کشور ترکمنستان ارتباط برقرار کند.

نیاز به اعلام آمادگی رسمی پاکستان برای استفاده از ۳ کریدور حمل و نقلی

آخوندی با اشاره به آمادگی ایران در خصوص توسعه شبکه حمل و نقلی از طریق بندر چابهار٬ ادامه داد: هنوز آمادگی رسمی پاکستان را برای همکاری در این مسیر که بنادر دو کشور را در حد فاصل ۱۳۰ کیلومتری به هم متصل می‌کند دریافت نکرده ایم تا برای آن برنامه‌ای جدی داشته باشیم.

وی با اشاره به یادداشت تفاهم‌های میان دو کشور در خصوص همکاری‌های بنادر دو کشور که سال گذشته منعقد شد گفت: این یادداشت تفاهم‌ها بیشتر در زمینه همکاری بین دو بندر است و ما نیاز به همکاری‌های جدی تر جاده‌ای داریم. به همین خاطر نیاز به دریافت رسمی آمادگی پاکستان برای استفاده از ۳ کریدور زاهدان-کویته، گوادر-چابهار و اگر چنانچه عزمی وجود دارد کریدوری میان هند-پاکستان-ایران داریم.

برگزاری اجلاس سه‌جانبه ایران٬ هند و پاکستان برای ایجاد کریدور حمل و نقلی در صورت آمادگی پاکستان

وزیر راه و شهرسازی افزود: چنانچه عزم جدی در خصوص ایجاد کریدور هند-پاکستان-ایران وجود داشته باشد اجلاس ۳ جانبه ای در سطح معاونان برای نهایی کردن این کریدور برگزار می‌کنیم ولی پیش از آن نیاز به اعلام آمادگی رسمی همکاری دولت پاکستان برای انجام این مسئله وجود دارد.

آخوندی یادآور شد: در زمینه همکاری‌های شهرسازی و ساختمانی نیز معاونان خودم را مامور به ارتباط با پاکستان می‌کنم تا اگر نیاز باشد نمایشگاهی برای ارائه دستاوردهای ساختمانی در پاکستان برگزار شود./

نظر شما