شناسهٔ خبر: 150479 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بیش از ۲۰۰۰ سامانه هوشمند حمل و نقل جاده‌ای در راه‌های کشور نصب می‌شود

تیموری معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: به زودی ۳۶۴ دستگاه دوربین نظارت تصویری، ‌۸۲۰ سامانه تصویربرداری ثابت و ۲۰۰ سامانه ثبت تخلفات سرعت و پلاک خوان در جاده‌های بین‌شهری کشور نصب و ۶۱۷ دوربین نظارت تصویری جایگزین دوربین‌های قدیمی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمد تیموری معاون برنامه‌ریزی این سازمان در خصوص برنامه توسعه سامانه‌های نظارتی هوشمند حمل و نقل جاده‌ای گفت: در راستای ارتقاء سامانه‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای بین شهری، سامانه‌های حمل و نقل هوشمند موجود ارتقاء یافته و سامانه‌های جدید نصب می‌شوند.

تیموری با اشاره به برنامه بهبود و توسعه سامانه‌های دوربین‌های نظارت تصویری و این‌که سامانه‌های تصویربرداری ثابت و دوربین‌های ثبت تخلف در دستور کار مرکز مدیریت راه‌های کشور قرار دارد، افزود: با توجه به اهمیت نظارت و رصد بر خط وضعیت ترافیکی و جوی جاده‌های برون شهری کشور، دوربین‌های جدید نظارت‌تصویری در نقاط مهم نظیر گردنه‌ها، نقاط مه‌گیر و دارای شرایط خاص جوی، نقاط پرحادثه نصب می‌شوند.

وی با بیان این‌که نصب و تعویض ۹۸۱ دوربین نظارت تصویری جدید در مراحل اجرا قرار دارد، گفت: در راستای توسعه و ارتقای دوربین‌های نظارت تصویری طرح جایگزینی ۶۱۷ سامانه قدیمی و نصب ۳۶۴ سامانه جدید در مراحل اجرا قرار دارد.
معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عنوان کرد: بر اساس تعداد سامانه‌های موجود در هر استان، سهم راه‌های شریانی و ترانزیتی، وضعیت انسدادها، طول راه‌ها، میزان تردد در سال و شرایط جوی هر استان دوربین‌های جدید به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها تخصیص می‌یابد.

تیموری استفاده از فناوری‌های نوین و به صرفه در جهت تکمیل پوشش نظارتی در محورهای اصلی و شریانی کشور را ضروری دانست و افزود: مرکز مدیریت راه‌های کشور به عنوان متولی نصب و بهره‌برداری از سامانه‌های حمل و نقل هوشمند، به جهت استفاده از فناوری‌های نوین و به صرفه در جهت تکمیل پوشش نظارتی در محورهای اصلی و شریانی و کاهش هزینه‌ها، نصب دوربین‌های نظارتی در محورهای فرعی، نصب ۸۲۰ سامانه‌ تصویربرداری ثابت با قابلیت ارسال تصاویر و امکان برداشت اطلاعات تردد، دما و رطوبت را نیز در برنامه دارد.

تیموری دوربین‌های ثبت تخلف را ابزار مناسبی برای شناسایی و برخورد و یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی در داده‌کاوی و تحلیل‌های ترافیکی و حمل و نقل دانست و افزود: ۲۰۰ سامانه جدید سامانه ثبت تخلف سرعت و پلاک‌خوان با هدف افزایش ایمنی و تکمیل پوشش این سامانه‌ها در راه‌های برون‌شهری کشور نصب خواهد شد.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، ۲۲۴۲ دستگاه سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور و ۲۷۶۹ دستگاه تردد شمار در جاده‌های بین‌شهری کشور فعال است.