شناسهٔ خبر: 15051 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان سازمان ملل متحد مطرح شد

تاکید بر توسعه یکپارچه شهرسازی و حمل‌ونقل/ بررسی روند مهاجرپذیری شهرهای کوچک و گسترش فقر در جهان

دیدار وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان سازمان ملل متحد وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نمایندگان سازمان ملل متحد بر لزوم یکپارچه‌شدن شهرسازی و حمل و نقل تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم در نهایت شهرهایی ایمن‌تر داشته باشیم که بتوانیم صلح را در آن‌ها برقرار کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مشترک عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با کریستین سومر مدیر برنامه‌ بهسازی مشارکتی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد/ هبیتات (PSUP)، لاکسمن پررا مدیر دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در سریلانکا و سیامک مقدم مدیر دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران، محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سعید اسلامی بیدگلی و مجید روستا اعضای هیئت علمی این شرکت ظهر امروز دوشنبه نهم آذرماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

عباس آخوندی در این جلسه با اشاره به فعالیت‌های ایران در زمینه بهسازی بافت‌های نابسامان شهری سوالی را درباره تجربه‌های برتر بازآفرینی شهری مطرح کرد و گفت: در برنامه‌ توسعه شهری باید روند توسعه یکپارچه و ارتباط اقدامات شهری و حمل و نقل را در نظر بگیریم. در مجموع باید تلاش کنیم شهرهایی امن‌تر داشته باشیم که صلح در آن‌ها برقرار شود.

وزیر راه و شهرسازی ایران در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا روند مهاجرپذیری از سمت شهرهای کوچک به مگاشهرها و کلانشهرها در جهان تغییر کرده است؟ که لاکسمن پررا در پاسخ به این سوال گفت: در برخی مناطق که شهروندان احساس کنند امکانات مناسبی در شهرهای کوچک‌تر وجود دارد این مهاجرت از سوی شهرهای بزرگ به سمت شهرهای کوچک هم اتفاق افتاده است.

آخوندی سوالی را نیز درباره روند فقر در جهان پرسید که کریستین سومر درباره آن گفت: در آمار کلی جهانی تعداد فقرا بیشتر شده اما با توجه به افزایش جمعیت می‌توان گفت درصد فقر در جهان کاهش یافته است.

سیامک مقدم در این نشست با بیان این‌که دیدگاه‌های دکتر آخوندی در زمینه برنامه‌ریزی شهری بسیار ارزنده و با اهمیت است افزود: شما بارها بر لزوم تغییر در برنامه‌ریزی شهری تاکید کرده‌اید که ما نیز موافق چنین اقدامی هستیم. در زمینه بهسازی بافت‌های نابسامان شهری نیز در ایران فعالیت‌های خوبی انجام شده است و ایران یکی از اعضای فعال اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی در زمینه بهسازی مناطق نابسامان شهری است.

مدیر دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران افزود: سومین کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری فرصت مناسبی است که بتوانیم با تفکرات شما در فرایند بهسازی بافت‌های نابسامان آشنا شویم. ما به بهسازی و توانمندسازی بافت‌های نابسامان به عنوان یک برنامه جداافتاده و تنها نگاه نمی‌کنیم و معتقدیم این اقدامات بخشی از برنامه‌های توسعه شهری هستند.

مقدم ادامه داد: درس‌های زیادی از فعالیت در حوزه بهسازی گرفته‌ایم اما باید در انتقال آن‌ها و عملیاتی کردن این برنامه‌ها بیشتر فعالیت کردیم. از وزارت راه و شهرسازی و دولت ایران نیز تشکر می‌کنیم که ساماندهی این مناطق را در اولویت قرار داده‌اند و سازمان ملل متحد نیز هر اقدامی بتواند در این زمینه انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه نمایندگان سازمان ملل متحد در ایران علاوه بر وزارت راه و شهرسازی با سایر بخش‌های دولت نیز در زمینه ساماندهی بافت‌های نابسامان همکاری دارد اظهار کرد: برای اجرایی کردن برنامه‌هایمان با بخش‌های مختلف دولت همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم. ضمن این‌که به طور موازی همکاری‌هایی را بخش دانشگاهی در ایران داشته‌ایم.

مدیر دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران در پایان خطاب به دکتر آخوندی گفت: خوشحالیم که شما بار دیگر به عنوان وزیر در ایران فعالیت می‌کنید و تیمی قوی در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن دارید که اقدامات قابل توجهی را در زمینه ساماندهی بافت‌های نابسامان انجام داده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه این نشست کتاب «پنج هزار سال مهندسی ایرانی» را به مدیر برنامه‌ بهسازی مشارکتی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد اهدا کرد. /

نظر شما