شناسهٔ خبر: 15064 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

شهرداری‌ها بهسازی مناطق نابسامان را مسئله خود نمی‌دانند/ ساماندهی اسکان غیر رسمی را به رسمیت بشناسیم

بافت فرسوده اصفهان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شهرداری‌ها به عنوان متولی مدیریت شهری علاقمند به بهسازی محلات نابسامان نیستند و این عامل در کنار کمبود بودجه باعث می‌شود بخش زیادی از برنامه‌های شرکت عمران و بهسازی شهری در حد مطالعات باقی بماند.

مهرداد جواهری‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره ارزیابی خود از سلسله نشست‌های تخصصی کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری و پنل‌های برگزار شده در دومین روز برگزاری این نشست‌ها که دوشنبه نهم آذر برگزار شد گفت: بهسازی مناطق نابسامان شهری موضوعی است که به اهداف توسعه هزاره بر می‌گردد. ۱۵ سال گذشت و نتایج ثمربخشی در اکثر کشورها حاصل نشد و تنها کشورهایی که در زمینه کاهش فقر فعالیت برجسته‌ای انجام دادند هند و چین بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد افزود: طی دو ماه گذشته در نیویورک SDG (اهداف توسعه پایدار) مطرح شد که جایگزینMDG  (اهداف توسعه هزاره) است. چون اهداف توسعه پایدار به زیرساخت‌های شهری نزدیک‌تر هستند و در برنامه‌ریزی شهری تمامی شبکه معابر و فضاهای عمومی را دربر می‌گیرند.

این جامعه شناس با بیان اینکه اساسا برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) به موضوع بافت‌های نابسامان می‌پردازد گفت: در دومین روز از نشست‌های کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا و اقیانوسیه یکی از مهمترین موضوعات حوزه بهسازی یعنی تعیین شاخص‌های بهسازی مناطق نابسامان ارائه شد و تلاش شد در جمع‌بندی اهدافی به آن اضافه شود. همچنین نکته حائز اهمیت جلسه چهارم این بود که بر اساس اهداف توسعه پایدار (SDG‌ها) برخی ردیف‌های عملیاتی باید به روند تحول اضافه شوند. برای مثال تعاریف شاخص‌های پیشرفت در فضای عمومی و اندازه گیری تحقق آنها با شاخص‌های SDG میسر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این حوزه به برخی طرح‌های مطالعاتی اشاره کرد و افزود: ایران در زمینه کارهای مطالعاتی قدم‌های خوبی برداشته است. شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پروژه بانک جهانی توانست در پنج شهر مداخله کند و در بخش فعالیت‌های مطالعاتی ۱۰۰ منطقه نابسامان شهری شناسایی شدند.

جواهری پور ادامه داد: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بودجه لازم را برای مداخله ندارد و همچنین در طرح‌های توسعه شهری ساماندهی مناطق نابسامان شهری نادیده گرفته می‌شود. در عین حال شهرداری‌ها نیز به عنوان متولی مدیریت شهری خیلی علاقمند نیستند تا خود را درگیر محلات نابسامان کنند زیرا احساس نمی‌کنند بهسازی مناطق نابسامان مسئله آنها هم هست و به همین دلیل است که اقدامات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در برخی موارد در حد مطالعه باقی می‌ماند.

وی درباره امکان بررسی موضوعات مربوط به ساماندهی بافت‌های نابسامان و همچنین امکان طرح نتایج حاصل از این جلسات در محیط‌های دانشگاهی گفت: خیلی وقت پیش قرار بود ساماندهی مناطق نابسامان شهری وارد سرفصل‌های جامعه‌شناسی شهری دانشگاه‌ها شوند اما این اتفاق تا به امروز رخ نداده بود. مشکل اساسی امروز جامعه این است که مفهوم ساماندهی اسکان غیر رسمی را به رسمیت نمی‌شناسند.

جواهری پور در پایان شیوه ورود بخش‌ خصوصی به ساماندهی اسکان‌های غیر رسمی را تجمیع زمین عنوان کرد و گفت: ونزوئلا یکی از کشورهایی بود که تجمیع زمین در مناطق نابسامان بافت‌های شهری را تجربه کرد. در این کشور به دلیل کمبود فضای عمومی و شبکه معابر تجمیع زمین واحدهای مسکونی قدیمی انجام شد و با این اقدام علاوه بر ساماندهی بافت‌های شهری، کمبود سایر فضاها و شبکه‌های معابر برطرف شد اما این ظرفیت هنوز در شهرهای کوچک ایران به وجود نیامده است./

نظر شما