شناسهٔ خبر: 150651 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

راه‌آهن اصفهان - شهرکرد، نقطه اتصال کریدور ریلی اصفهان- اهواز

ریل قطار راه‌آهن اصفهان - شهرکرد با ۴۰ درصد پیشرفت نقطه اتصال کریدور ریلی اصفهان- اهواز محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن اصفهان - شهرکرد تا کنون از پیشرفت کلی ۴۰ درصدی برخوردار است که مطالعات این پروژه از سال ۱۳۶۵ آغاز و قرارداد آن در سال ۱۳۹۰ منعقد شد.

این مسیر ریلی ۵ ایستگاه دارد که ایستگاه مبداء آن حسن آباد مبارکه است و پس از عبور از ایستگاه‌های لنجان، روستای کاهریز و فرخ شهر در نهایت به ایستگاه پایانی شهرکرد می‌رسد.

از مهم‌ترین مزایای راه‌آهن اصفهان - شهرکرد می‌توان به اتصال استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی اشاره کرد. کاهش تصادفات جاده‌ای و صرفه‌جویی در مصرف سوخت از دیگر مزیت‌های این خط ریلی به شمار می‌آید.

این راه‌آهن به صورت یک خطه است و به دلیل شرایط کوهستانی مسیر، ۱۵ رشته تونل به طول پنج هزار و ۸۲۵ متر در آن در نظر گرفته شده است.

پیش بینی می‌شود در سال اول بهره‌برداری از راه آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد، ۷۰۰ هزار نفر مسافر و ۳.۵ تن بار از این مسیر جابه‌جا شوند.

طرح راه آهن اصفهان- مبارکه - سفیددشت - شهرکرد در بخش زیرسازی ۶۲ درصد پیشرفت داشته و زیرسازی ۴۸ کیلومتر از مسیر انجام شده و پروژه راه‌آهن اصفهان - شهرکرد  به طور کلی با ۴۰ درصد پیشرفت همراه است.

تعداد تونل‌ها در این طرح ۱۵ تونل به طول کل ۵ هزار و ۳۰۰ متر است که حفاری ۱۲ تونل از آن‌ها به پایان رسیده است.

با تکمیل این طرح ریلی، استان چهارمحال وبختیاری به عنوان بیست و هفتمین استان به شبکه ریلی متصل می‌شود و ۴۰۰ کیلومتر ارتفاع را در ۹۰ کیلومتر طی می‌کند.