شناسهٔ خبر: 15068 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

استادیار دانشگاه شهید بهشتی:

ایران به دنبال سرپوش‌گذاشتن بر معضل سکونتگاه‌های غیررسمی نیست/ تلاش برخی کشورهای منطقه برای پنهان کردن ناهنجاری‌های شهری

فرزین فردانش استادیار دانشگاه شهید بهشتی با اعلام رضایت از تلاش‌های ایران در رابطه با شناسایی مناطق نابسامان شهری و هدف‌گذاری برای ساماندهی این مناطق گفت: کشور ما در پرداختن به موضوع سکونتگاه‌های غیررسمی سعی در حل مسئله دارد.

فرزین فردانش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره ارزیابی خود از نشست‌های تخصصی کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا- اقیانوسیه گفت: مدیران و کارشناسان در این کارگروه و طی سه روز در راستای چارچوب‌های تعیین شده در اجلاس سئول گرد هم آمدند و فرصتی به دست آمد تا بخش عمده‌ای از اهدافی که پیش از این در برنامه‌های اجرایی پیشرفت چشمگیری نداشت محقق شود. 

استادیار دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به سخنانی که از سوی کارشناسان و صاحبنظران شرکت کننده در اجلاس کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری مناطق آسیا- اقیانوسیه درباره موفقیت ایران طرح شده بود افزود: گزارش‌هایی که از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در دو روز نشست هشتم و نهم آذرماه مطرح شد نشان داد که ایران پیشرفت قابل‌توجهی در حوزه ساماندهی مناطق نابسامان شهری داشته و همچنین تحرک خوبی را در عرصه‌های نظری و عملی ساماندهی سکونتگاه‌های نابسامان ایجاد کرده است.

این صاحبنظر در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی در رابطه با تضمین‌ اجرایی مباحث مطرح‌شده در این اجلاس برای ساماندهی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی در ایران با توجه به شناسایی بیش از ۱۰۰ منطقه نابسامان شهری در کشور گفت: میزان بالای سکونتگاه‌های غیررسمی مختص به ایران نیست بلکه غرب آسیا و اقیانوسیه در مجموع مناطقی محسوب می‌شوند که با مشکلات حاشیه‌نشینی و گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی دست به گریبانند و این چالشی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در حال حاضر علاوه بر توجه به وسعت این سکونتگاه‌ها در کشورهای مختلف باید بر روی این موضوع تمرکز کنیم که کدام کشورها با چه روش‌هایی سعی کرده‌اند به این مسئله بپردازند.

فردانش ادامه داد: برخی از کشورهای منطقه در مرحله‌ای هستند که به اصطلاح ناهنجاری‌ها را زیرفرش پنهان می‌کنند و هنوز به مرحله پذیرش این واقعیت نرسیده‌اند که این سکونتگاه‌ها وجود دارند. همین کتمان کردن حقیقت به معضلی اساسی تبدیل شده است که باید به آن پرداخت اما برخی از کشورها مثل ایران سال‌های زیادی است که درباره این موضوع فعالیت کرده‌اند.

وی در پایان گفت: ایران طی دو مصوبه در هیئت دولت یکی در سال‌ ۸۳ در مورد سکونتگاه‌های نابسامان و دیگری مصوبه جدید در سال ۹۳ در خصوص بازآفرینی شهری دارای تجربه‌ای ۱۰ ساله درباره این موضوع مهم شهری است. بنابراین اینکه ایران ۱۰۰ منطقه نابسامان شهری را شناسایی کرده است دلیل بر نپرداختن به موضوع نیست بلکه دلیلی است بر این نکته که کشور ما در پرداختن به موضوع سکونتگاه‌های غیررسمی سعی در حل کردن مسئله دارد و به دنبال پاک کردن صورت مسئله نیست. /

نظر شما