شناسهٔ خبر: 150696 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی به منظور تدوین سند راهبری لجستیک کشور

افندی معاون حمل‏‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای تهیه و تدوین سند راهبری لجستیک کشور در نقشه راه توسعه و تکمیل اسناد پشتیبان لجستیک برای سال جاری خبر داد.

شهریار افندی‌‏زاده معاون حمل‏‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در گفت‏‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری، ضمن اشاره به فعالیت‌های این وزارت راه و شهرسازی در راستای تدوین و تکمیل اسناد و مطالعات پشتیبان مورد نیاز در بخش لجستیک، از انعقاد قرارداد تدوین سند راهبری لجستیک کشور در آینده نزدیک خبر داد.

دبیر مراکز لجستیک کشور با اشاره به رویکرد وزارت راه و شهرسازی در مدیریت و توسعه مراکز لجستیک کشور با استفاده از ظرفیت‌های قانونی این بخش، افزود: جلسات ستاد مراکز لجستیک در دو سال اخیر با جدیت هرچه تمام‌تر و به صورت مستمر برگزار شده و تصمیمات مقتضی و مهمی به منظور توسعه مراکز لجستیک و تدقیق جانمایی پهنه‌های پیشنهادی در سند آمایش مراکز لجستیک کشور با همراهی اعضای آن اتخاذ شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت سیزدهم نیز به اهمیت و جایگاه لجستیک و توسعه آن در اقتصاد کلان کشور آگاه بوده و بدین منظور تلاش شد تا به این مقوله به صورت صریح و شفاف در لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه پرداخته شود. در این راستا پیشنهاد شناسایی وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاستگذار لجستیک غیرنظامی در کشور ارائه شد.

وی افزود: موارد مرتبط با این امر از جمله نحوه صدور مجوز فعالیت شرکت‏های ارائه دهنده اینگونه خدمات، ضوابط مربوطه و نحوه تقسیم کار دستگاه‌های اجرایی مربوطه نیز بر اساس آیین‌نامه‌ پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

افندی‌زاده با برشمردن فعالیت‌های دیگر در راستای توسعه لجستیک در کشور، بیان کرد: با عنایت به نوپا بودن این موضوع در کشور، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ، مبادرت به شناسایی و احصاء نواقص و کمبودهای مختلف این عرصه از جوانب گوناگون پرداخت تا به مرور زمان اسناد پشتیبان این بخش تکمیل شود. پس از تصویب سند آمایش مراکز لجستیک کشور در سال ۱۳۹۷، با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، خلا وجود استانداردهای مراکز لجستیک شناسایی شد که از انتهای سال گذشته، انجام پروژه‌ای تحت عنوان "مطالعات تدوین استانداردهای مراکز لجستیک شامل دستورالعمل‌ها و راهنماهای مورد نیاز، الزامات و معیارهای مراکز لجستیک و شاخص‌های ارزیابی عملکرد" در دستور کار قرار گرفته و طی ماه‌های آتی به اتمام خواهد رسید.  

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: در نقشه راه توسعه و تکمیل اسناد پشتیبان لجستیک، امسال تهیه و تدوین سند راهبری لجستیک کشور در برنامه کار این معاونت قرار گرفته که از چند جنبه حائز اهمیت است.

به گفته افندی‌زاده، با توجه به گذشت ۵ سال از تصویب سند آمایش مراکز لجستیک و با عنایت به ارتباط تنگاتنگ مکانیابی پهنه‌های لجستیک با طرح جامع حمل‌ونقل کشور و در دست انجام بودن پروژه‌های طراحی شبکه تلفیقی بهینه در کلیه شیوه‌ها و به‌هنگام‌سازی مدل برآورد تقاضای سفر، این سند به عنوان یکی از ارکان اصلی مطالعات تدوین سند راهبری لجستیک نیازمند به‌روز رسانی است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ارائه پیشنهاد به منظور ارتقای شاخص‌ عملکرد لجستیک (LPI) در کشور، ارائه راهکار رفع خلاها، ابهامات و مغایرت‌های قانونی و اجرایی در حوزه لجستیک، پیش‌بینی ظرفیت عملکردی مراکز لجستیک و مسیرهای بهینه حمل کالا در کشور و برآورد تاثیرات حاصل از اجرای این سند در کشور از دیگر خروجی‌های شاخص سند راهبری لجستیک کشور خواهد بود.