شناسهٔ خبر: 15070 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

بیانیه سومین کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا-اقیانوسیه/ اعلام آمادگی تبریز برای پیاده‌سازی شاخص‌های شناسایی و بهسازی مناطق نابسامان

پنل های روز اول نشست کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت‌های نابسامان آسیا و اقیانوسیه بیانیه سومین کارگروه تخصصی منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا- اقیانوسیه در ۱۸ بند به تصویب اعضای شرکت‌کننده در اجلاس رسید تا دستورکاری برای اجلاس‌های آتی باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیانیه سومین کارگروه تخصصی منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا-اقیانوسیه بر اساس جمع‌بندی اعضای کارگروه‌های برگزار شده در دو روز نخست این نشست‌ها منتشر شد. این بیانیه در جلسه جمع‌بندی نشست‌های کارشناسی طی روزهای هشتم و نهم آذرماه در پایان دومین روز برگزاری نشست‌ها نوسط فرزین فردانش به شرح زیر قرائت شد:

ما به عنوان شرکت‌کنندگان در سومین کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا-اقیانوسیه به نمایندگی از کنفرانس وزرای مسکن و شهرسازی در کشور جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۸ نوامبر الی اول دسامبر ۲۰۱۵ درخصوص تبادل اطلاعات و تجارب و چالش‌ها در بهسازی مناطق نابسامان و همچنین شناسایی فرصت‌های مسکن و شهرسازی در منطقه آسیا- اقیانوسیه مطابق با مفاد برنامه اجرایی سئول مصوب ۲۰۱۴ به نتایج زیر رسیدیم.

دبیرخانه کارگروه تخصصی مناطق نابسامان جهت برگزاری این دیدار و نشست ضمن ابراز تقدیر و تشکر خود از دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، وزارت راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری (RSUWG) برای ساماندهی این نشست‌های تخصصی و از مردم جمهوری اسلامی ایران به خاطر میهمان نوازی بسیار گرم آنها سپاسگزاری می‌کند.

همچنین اعضای این دبیرخانه مراتب صمیمانه تقدیر و تشکر خود را از کشورهای هند، عراق، جمهوری کره و جمهوری اندونزی به خاطر رهبری بسیار خوب و موفقیت آمیز این جلسات ابراز می‌کند و همچنین از کشورهای هند، تایلند، عراق، کره، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران و برنامه اسکان بشر ملل متحد جهت ارایه سخنرانی‌ها در سومین کارگروه منطقه‌ای تخصصی بهسازی مناطق ایران سپاسگزار است.

در ادامه اعضای این دبیرخانه از برنامه اسکان بشر ملل متحد به ویژه برنامه مشارکت بهبود وضعیت مناطق نابسامان و دفتر منطقه ای آنها در تهران به خاطر حمایت آنها در این نشست سپاسگزار است و همچنین ضمن تشکر از حمایت‌های مداوم دولت هند به عنوان میزبان کمیته دائمی (RSUWG) به خاطر حمایت‌های آنها برای برگزاری این ملاقات و با اطلاع از اهداف توسعه جدید مصوب به ویژه هدف یازدهم آن یعنی تبدیل شهرها به مناطق مسکونی انسانی به مکان‌های جامع، ایمن، مقاوم و پایدار و هدف های ۱۱ و ۱-۱۱ و ۳-۱۱ سپاسگزاری می‌کند.

با در نظر گرفتن توصیه‌های این نشست منطقه‌ای و با درنظر گرفتن کمک‌هایی که این مشاوران در نظر گرفتند خواهان این هستیم که این مطالب در برنامه آتی شهری در نظر گرفته شوند.

بهترین اسناد تمرین شده

۱. شرکت‌کنندگان در این نشست از برنامه‌های ارایه شده توسط تایلند در خصوص برنامه‌های بهسازی مناطق نابسامان شهری بر اساس فعالیت‌های موسسه تحول سازمان‌های جوامع محور توسط هند و توسط شرکت‌کنندگان جمهوری کره که مطالب بسیار خوبی درباره مطالب خود ارایه کردند تقدیر و تشکر می‌کند.

۲.اجرای موفق سیاست باززنده‌سازی شهری؛ شرکت‌کنندگان در این جلسه ضمن اهمیت ایجاد این مشوق‌ها جهت مشارکت جوامع جهت ایجاد مکانیزم‌های تامین سرمایه قابل اقتباس و منعطف، مشاوره و مشارکت با سازمان‌های جامعه محور به نقش زنان، جوامع، شهرها و همچنین شهرهای دوستدار کودک و صلح توجه کردند.

۳. شرکت‌کنندگان همچنین از اهمیت اتخاذ و افزایش رویه‌های موفق از طریق ایجاد کیفیت با توجه به دانش غنی و تجارب قوی موجود در منطقه تاکید کردند.

۴. شرکت‌کنندگان در این جلسه از تمامی کشورهای عضو APMCHUD دعوت می‌کنند تا با ایجاد نوعی همکاری نسبت به ارایه جوایز برای برخی رویکردهای موفق در این منطقه اقدام کنند.

شاخص‌های شناسایی مناطق نابسامان(Slls)

۵. شرکت‌کنندگان در این جلسه ضمن شناسایی گستردگی و رشد سریع مناطق نابسامان در عراق و نقشه راه ایجاد شده از طریق دولت عراق جهت مقابله با این چالش و همچنین اسناد استراتژی ملی مصوب دولت جمهوری اسلامی ایران جهت توانمندسازی مناطق مسکونی غیررسمی و ایجاد باز‌زنده‌سازی شهری تاکید می‌کند.

۶. شرکت‌کنندگان در این جلسه با درنظر گرفتن مطالعات ارایه شده از طریق جمهوری اسلامی ایران در خصوص شاخص‌های شناسایی مناطق نابسامان بر نیاز به شناسایی مجموعه محدوده شاخص‌های کلی قابل اجرا در برخی کشورها که بسیار مقرون به صرفه بوده تاکید می‌کند.

۷. شرکت‌کنندگان در این نشست کارشناسی و همچنین برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و سازمان‌های تحقیقاتی خواستار کمک جهت اجرای این تمرین از طریق مشارکت و همکاری آن‌ها در زمینه‌های مختلف و ایجاد رویه‌های جمع‌آوری اطلاعات در زمینه‌های شاخص‌های شناسایی اطلاعات در زمینه‌های مناطق نابسامان است.

کمیته مجازی علمی(VSC)

۸. شرکت‌کنندگان در این جلسه ضمن اطلاع و استفاده از سخنرانی‌های ارایه‌شده از طریق نمایندگان جمهوری کره بر ایجاد سیاست‌های باززنده‌سازی شهری در این کشور تاکید کردند و همچنین از این ارایه که توسط دبیرخانه کمیته مجازی علمی ارایه شده استقبال کردند.

۹. شرکت‌کنندگان ضمن رضایت خود بر لینک‌های موجود در این کمیته علمی مجازی با APMCHUD و برنامه اسکان ملل متحد و بر پلتفرم‌های آنلاین تاکید کردند و بر نیاز بیشتر برای ایجاد چنین روابط مقرون به صرفه‌ای به عنوان موتور محرکی به جهت همکاری‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و درون منطقه‌ای موثر و سازنده و چنین گفتگوهایی به ویژه به صورت تبادل آنلاین، غیرآنلاین اطلاعات و تجارب خود تاکید کردند.

۱۰. شرکت‌کنندگان در این جلسه از تمامی کشورهای عضو APMCHUD دعوت کردند تا به طور فعال در نشست‌های کمیته مجازی علمی و از طریق سازمان‌های خود و آژانس‌های دولتی، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، سمن‌ها و جوامع محلی تاکید کنند.

شاخص‌های بهسازی مناطق نابسامان (SUls)

۱۱. شرکت‌کنندگان در این جلسه با توجه به برنامه‌های ارایه‌شده از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص روش‌های توسعه بهسازی شاخص‌های نابسامان به عنوان قدم اول و بسیار مهم بر روی برخی از شاخص‌های قابل اجرا در حوزه‌های مختلف و کشورهای مختلف و همچنین روش‌های ارزیابی معتبر تاکید کردند.

۱۲. شرکت‌کنندگان در این جلسه از تمامی کشورهای عضو دعوت می‌کنند تا در فرآیند توسعه شاخص‌های بهسازی مناطق نابسامان از طریق مشارکت تجارب و اطلاعات خود در این حوزه از طریق کمیته مجازی علمی فعالیت نمایند.

۱۳. شرکت‌کنندگان در این نشست کارشناسی از UN-Habitat PSUP درخواست می‌کنند تا به این روش از طریق تبادل تجارب خود از طریق ایجاد چنین شاخص‌ها و همچنین کاربرد آنها در سیاست‌های توسعه محلی و ملی کمک کند.

سایر مسائل

۱۴. با توجه به افزایش فجایع طبیعی و بشری در جهان که بیشتر آنها در مناطق نابسامان شهری رخ می‌دهند کشورهای شرکت‌کننده از کشورهای APMCHUD و کشورهای عضو آن می‌خواهند تا اولویت خود را بر برنامه‌های باز‌زنده‌سازی این مناطق در سیاست‌های ملی خود قرار دهند و شهرها و جوامع آسیب‌پذیر را مقاوم‌تر سازد.

۱۵. شرکت‌کنندگان از کشورهای عضو می‌خواهند تا در شاخص‌های شناسایی و شاخص‌های بهسازی مناطق نابسامان فعالیت مشترک داشته باشند و بر این موضوع تاکید کردند که شهر تبریز در کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک داوطلب جهت این سیاست اعلام آمادگی کرده است.

۱۶. شرکت‌کنندگان در این جلسه ضمن ابراز تشکر از سازمان‌های بین‌المللی به ویژه برنامه اسکان بشر ملل متحد جهت تقویت ساز و کارهای همکاری‌های جنوب به جنوب جهت تشویق یادگیری مشترک و درخواست از تمامی شرکت‌کنندگان جهت همکاری بیشتر در این طرح را داشت.

۱۷. در محیط مناطق نابسامان شهرهای بزرگ که جمعیت حاشیه‌نشین از جمله کودکان در آن حضور دارند لازم است تا تلاش‌هایی جهت توسعه صلح در جامعه از طریق حمایت و سیاست‌های مرتبط انجام بگیرد.

۱۸. تقویت حمایت برنامه اسکان بشر ملل متحد با توجه به درس ها و تجارب جهانی فراگرفته شده به صورت جهانی، مطالعات موردی، ابزارها، روش‌ها و همچنین جمع آوری شاخص‌های شناسایی مناطق نابسامان و شاخص‌های بهسازی مناطق نابسامان.

مصوب ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵/

نظر شما