شناسهٔ خبر: 15071 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست‌های تخصصی بهسازی مناطق نابسامان آسیا-اقیانوسیه مطرح شد:

تشکیل صندوق‌های ویژه ضمانت و تنخواه‌گردان برای تامین مسکن پرداخت‌پذیر/ کلید حل مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی در دست مردم

دیدار وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان سازمان ملل متحد مدیر دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در سریلانکا با تاکید بر لزوم تامین مسکن پرداخت‌پذیر برای ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی توسط دولت گفت: صندوق‌های ویژه ضمانت و تنخواه‌گردان می‌توانند علاوه بر تامین مسکن اقشار کم درآمد، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری مناسب را برای صاحبان سرمایه در بخش مسکن فراهم آورند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست «تاثیرگذاری بر جوامع از طریق تامین مسکن پرداخت‌پذیر» از سلسله نشست‌های سومین کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری عصر روزگذشته نهم آذرماه در هتل لاله تهران با حضور کشورهای عضو این نشست برگزار شد.

لاکسمن پررا مدیر دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در سریلانکا با اشاره به اینکه این دولت‌ها نیستند که مشکلات مناطق نابسامان را حل می‌کنند گفت: در روش مبتنی بر مشارکت مردم، هم مشکلات ساکنان مدنظر قرار می‌گیرد و هم زمینه‌های فرصت‌پذیر مورد توجه قرار می‌گیرند. در واقع با این رویکرد این دولت‌ها و حاکمیت‌ها نیستند که مشکل مناطق نابسامان و سکونتگاه های غیررسمی را حل می‌کنند بلکه مردم با داشتن حق انتخاب این کار را انجام می‌دهند.

سخنران نشست سومین کارگروه تخصصصی منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری افزود: از نقطه‌نظر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، تاثیرگذاری بر جوامع از طریق تامین مسکن پرداخت‌پذیر برنامه‌ای بسیار گسترده است که آن را فرآیند مردمی نیز می‌نامند. در این روش علاوه بر اینکه مشارکت عمومی در ابعاد گسترده مدنظر قرار می‌گیرد، خواهان مذاکره و مشارکت مردم در مورد مالکیت و پرداخت‌پذیری، طراحی و خدمات کافی در مناطق حاشیه‌ای نیز هستیم.

مدیر دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در سریلانکا با اشاره به اینکه مسئله اصلی مناطق نابسامان شهری نداشتن مهارت و نیروی کار ماهر برای احداث واحدهای مسکونی موردنیاز این مناطق است گفت: شناختن حق مالکیت ساکنان بر زمین‌ها و اعطای اعتبارات از سوی دولت‌ها حائز اهمیت فراوان است و در این ارتباط اعطای وام‌های دولتی به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد و ارایه تسهیلات بیشتر و مسکن پرداخت‌پذیر باید در دستور کار دولت‌ها برای ساماندهی به سکونتگاه‌های غیررسمی رخ دهد.

پررا با اشاره به اینکه دولت‌ها باید نقش‌های حمایتی خود را ایفا کنند تاکید کرد: دولت‌ها برای ساماندهی به مناطق نابسامان و سکونتگاه‌های غیررسمی خود باید به روش‌هایی فکر کنند تا در آن مردم ساکن در مناطق نابسامان توانمند شوند و این وظیفه‌ای بر دوش دولت‌‌هاست.

وی داشتن درآمد کافی و یافتن راهکارهای مناسب برای ایجاد شغل مناسب برای خانوارهای ساکن در مناطق نابسامان را از دیگر کارهایی عنوان کرد که دولت‌ها باید نسبت به آن همت گمارند.

پررا ایجاد صندوق‌های تنخواه‌گردان و صندوق‌های ویژه ضمانت را برای جوامع محلی یکی دیگر از روش‌هایی برشمرد که دولت‌ها باید بر روی آن تمرکز کنند و گفت: صندوق‌های ویژه ضمانت و تنخواه‌گردان می‌توانند هم مسکن اقشار کم درآمد را تامین کنند و هم سرمایه‌گذاری خوبی برای صاحبان سرمایه در بخش مسکن باشد.

وی در پایان گفت: بسیاری از بانک‌ها از پرداخت وام و تسهیلات به افراد کم درآمد برای بازپرداخت اجتناب می‌کنند که باید برای آن از تدابیری همچون صندوق‌های ویژه ضمانت و تنخواه گردان استفاده کرد.

گفتنی است در این نشست نمایندگانی از کشورهای هند، جمهوری کره، جمهوری اندونزی، سریلانکا، تایلند و عراق و ایران حضور داشتند./

نظر شما