شناسهٔ خبر: 15072 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست‌ تخصصی بهسازی مناطق نابسامان آسیا-اقیانوسیه مطرح شد:

۹۰ درصد توسعه شهری در کشورهای حال توسعه رخ می‌دهد/ لزوم توجه به معادلات انسانی در بهسازی بافت‌های فرسوده

پنل های روز اول نشست کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت‌های نابسامان آسیا و اقیانوسیه عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر توجه به معادلات انسانی در بهسازی بافت‌های‌فرسوده گفت: در بهسازی این مناطق جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز باید لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست «تعیین شاخص‌های بهسازی مناطق نابسامان» از سلسله نشست‌های سومین کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا-اقیانوسیه روزگذشته نهم آذرماه در هتل لاله تهران با حضور نمایندگان کشورهای عضو برگزار شد.

مظفر صرافی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این نشست گفت: ما تعهدات فراوانی نسبت به ساکنان قاره آسیا داریم. بر اساس آمارها، ۹۰ درصد توسعه شهری در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد که نیمی از آنها نیز ساکنان مناطق نابسامان هستند. این قبیل مسائل اهمیت کنوانسیون‌هایی همچون اجلاس فوق را یادآور می شوند و خاطرنشان می‌کنند که نیازمند اتخاذ رویکردهای جدیدی در رابطه با توسعه شهری در مناطق نابسامان هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات حوزه بهسازی بافت‌های نابسامان شهری این است که درک‌سنتی از بهسازی این مناطق داریم و فقط در پی ساخت مسکن و ایجاد حوزه‌های شهری هستیم اما باید به درک صحیح از شاخص‌های شناسایی مناطق نابسامان شهری دست یابیم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: بخشی از درک ما از مناطق نابسامان شامل ایجاد ظرفیت‌های سازمانی، احترام به هویت انسانی و اماکن، حس امنیت و تعلق و توسعه پایدار مبتنی بر جامعه‌محوری است. همچنین در تعیین شاخص‌های مناطق شهری معادلات انسانی بسیار مهم هستند.

صرافی گفت: باید به کیفیت زندگی مردم اهمیت دهیم و مناطق نابسامان را از حاشیه خارج کنیم. بدین معنا بهسازی فیزیکی منازل همزمان باید با ارتقای سطح اجتماعی و هویتی مناطق نابسامان همراه شوند.

وی با اشاره به اینکه در مفهوم باززنده‌سازی درآمد خانواده‌های ضعیف همچنان پایین می‌ماند و با بهسازی مناطق فرسوده ارزش ساختمان افزایش می‌یابد افزود: باید مشکلات و مسائل فراوانی که ساکنان مناطق بافت فرسوده با آن‌ها درگیرند را در هنگام بهسازی بافت‌ها و سکونتگاه‌های غیررسمی حل کنیم و بخش عمده‌ای از این مسائل شامل عوامل اجتماعی و اقتصادی می‌شوند.

گفتنی است در این نشست نمایندگانی از کشورهای هند، جمهوری کره، جمهوری اندونزی، سریلانکا، تایلند، عراق و ایران حضور داشتند. برگزاری این نشست را نیز شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی عهده‌دار بود. این گردهمایی از هشتم آذرماه در هتل لاله تهران آغاز به کار کرد و تا امروز دهم آذرماه ادامه دارد. /

نظر شما