شناسهٔ خبر: 150825 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

۹۴۵ پروژه نیمه‌تمام دولت قبل در حوزه بازآفرینی در دولت سیزدهم به اتمام رسید

نشست مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه برنامه جامع اقدام مشترک به زودی مصوب می‌شود از اتمام ۹۴۵ پروژه نیمه‌تمام دولت قبل در حوزه بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سومین و آخرین جلسه از سلسله نشست‌های بررسی عملکرد اقدامات مرتبط با بازآفرینی شهری با اشاره به تصویب سند ملی ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه غیررسمی در دولت سیزدهم گفت: این سند در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این سند به همراه سـند ملی راهبردی احیاء، بهسـازی و نوسـازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری برای ما به عنوان میثاق ملی و روشنگر مسیر در حوزه بازآفرینی شهری به شمار می‌آید، بیان کرد: مسوولان در حوزه بازآفرینی وظیفه دارند با استفاده از این دو سند و راهبری مناسب، استاندارد (پایداری سکونت / مسکن) را در محدوده بازآفرینی شهری (بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی، تاریخی، محدوه و محله‌های شهری با پیشینه روستایی، محدوده‌ها و نواحی با کاربری ناهمگون شهری) به متوسط محلات توسعه یافته همان شهر برسانند.

شتاب‌بخشی به نوسازی مسکن راهبردی اصلی حوزه بازآفرینی شهری است

رییس هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه درصد میزان ناپایداری بناها و واحدهای مسکونی در محلات فرسوده استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی بسیار بالاست، گفت: شتاب‌بخشی به نوسازی مسکن، به عنوان راهبرد اصلی ما در حوزه بازآفرینی شهری به شمار می‌آید و موظف هستیم تا تعداد بناهای ناپایدار را به حداقل برسانیم.

سرانه خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات فرسوده ارتقا می‌یابد

آیینی با بیان اینکه ارتقای میزان پایداری مسکن و بناهای ناپایدار در محلات فرسوده باید در اولویت اقدامات حوزه بازآفرینی شهری قرار بگیرد، اظهار کرد: هدف دیگر ما در حوزه بازآفرینی شهری، ارتقای سرانه خدمات زیربنایی و روبنایی شامل موضوعات آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی، انتظامی، ساماندهی و بهسازی معابر، احداث فضای سبز و غیره در محلات فرسوده است که باید به متوسط سرانه محلات توسعه یافته همان شهر برسد. این امر به عنوان راهبرد دوم ما در حوزه بازآفرینی شهری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از تامین خدمات زیربنایی و روبنایی در بافت‌های ناکارآمد شهری در راستای مرغوبیت گرفتن این محلات و در ادامه شتاب‌بخشی به امر نوسازی مسکن و ورود توسعه‌گران، سازندگان و سرمایه‌گذاران به این محدوده از شهر است، گفت: هدف اصلی ما در حوزه بازآفرینی شهری نجات جان شهروندانی است که زیر سقف‌های لرزان زندگی می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با تخریب هر پلاک فرسوده به طور متوسط در کشور سه واحد مسکن اضافی تولید می‌شود، گفت: در قبال‌ نوسازی مسکن در محلات فرسوده ما شاهد ارتقای خدمات زیربنایی و روبنایی، بهسازی و آسفالت معابر خاکی این محلات نیز هستیم.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری یک تیر با چندین نشان است، بیان کرد: انتظار ما این است که مدیران شهری در استان‌ها به امر بازآفرینی توجه ویژه‌ای دا شته باشند تا در کنار اقدامات بازآفرینی شهری اهداف دیگر آنها در محلات فرسوده محقق شود.

برنامه جامع اقدام مشترک بازآفرینی شهری به زودی مصوب می‌شود

آیینی با بیان اینکه در بافت‌های ناکارآمد شهری با پدیده بد مسکنی مواجه هستیم، گفت: بازآفرینی شهری باید در اولویت قرار بگیرد که این امر پاداش دنیوی و اخروی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تدوین برنامه جامع اقدام مشترک بازآفرینی شهری و پیگیری آن را به عنوان راهبرد سوم حوزه بازآفرینی بسیار مهم خواند و اظهار کرد: این برنامه باید بتواند با دو هدف و راهبرد قبلی نوسازی مسکن و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات فرسوده همسو باشد.

اتمام ۹۴۵ پروژه نیمه‌تمام دولت قبل در حوزه بازآفرینی در دولت سیزدهم

دبیر ستادملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه دولت سیزدهم مصمم به اتمام پروژه‌های نیمه ‌تمام در حوزه بازآفرینی شهری است، تصریح کرد: در ابتدای دولت سیزدهم ۱۲۴۵ پروژه نیمه تمام در حوزه بازآفرینی شهری وجود داشت، که با تلاش انجام شده این میزان به حدود ۳۰۰ پروژه تقلیل یافته است و تلاش می‌کنیم ظرف سال مالی جاری به اتمام برسد.