شناسهٔ خبر: 15088 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سامانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

۵ شاخص مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما/ پرداخت بدهی‌های سوختی و فرودگاهی ایرلاین‌ها تسریع می‌شود

هواپیما دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با تشریح شاخص‌های تعیین مسیرهای پروازی مشمول آزادسازی قیمت بلیت گفت: با اجرای دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما روند پرداخت بدهی‌های ایرلاین‌ها تسریع می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی کل مسیرهای پروازی کشور را ۲۵۷ مسیر اعلام کرد و گفت: در مرحله اول آزادسازی نرخ بلیت هواپیمای ۱۷۰ مسیر پروازی آزاد شد که بر این اساس ۲۶ مسیر پروازی به جزایر کیش و قشم، ۳۷ مسیر منتهی به شهرهای نفتی، ۳۵ مسیر انفرادی و ۷۲ مسیر جدید که درحال حاضر پروازی توسط ایرلاین‌ها در این مسیرها برقرار نیست آزاد شدند. علاوه بر این نرخ بلیت ۸۷ مسیر پروازی به دلیل کمبود مسافر و قرارگرفتن در مناطق کمتر برخوردار همچون گذشته مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند و سقف نرخ‌گذاری به مدت یک سال برای این مقاصد پروازی تمدید شده است.

وی با اشاره به شاخص‌های تعیین مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما افزود: فرکانس پروازی بالا، وجود حداقل ۳ شرکت هواپیمایی فعال در آن مسیر، مسافت کم مسیر و امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین، مسیرهای منتهی به فرودگاه‌های کیش٬ قشم و شهرهای نفتی (که تمام پروازهای آنها به صورت دربستی کامل در اختیار شرکت ملی نفت و سازمان های زیرمجموعه با هدف جابه جایی کارمندان قرار دارد) و همچنین به منظور ایجاد انگیزه برای برقراری مسیرهای جدید که هم اکنون پروازی توسط شرکت‌های هواپیمایی در این مسیرها برقرار نیست، شاخص‌های مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هستند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی افزود: فرکانس پروازی پایین، عدم وجود حداقل ۳ شرکت هواپیمایی فعال در آن مسیر، مسافت بالای مسیر و عدم امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین و مسیرهای مربوط به مناطق محروم نیز از شاخص های مسیرهای حمایتی هستند که همچون گذشته فعلا مشمول قیمت‌گذاری خواهند بود.

وی با یادآوری اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در اجرای بند ب ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و تصویب شورای عالی هواپیمایی همچون نرخ بلیت پروازهای خارجی که از اواخر دهه ۶۰ آزاد شد، به اجرا درآمد توضیح داد: به دلیل اینکه تعادل بازار برهم نخورد و شرکت‌های هواپیمایی مسیرهای کم مسافر خود را غیرفعال نکنند تصمیم گرفته شد نرخ بلیت برخی مسیرها تا یک سال آینده آزاد نشوند و مشمول قیمت‌گذاری های حمایتی باشند.

سامانی افزود: با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قیمت بلیت در برخی مسیرها به تناسب زمان سفر و قیمت تمام شده برای ایرلاین مربوطه کاهش نیز می‌یابد که این امر منجر می‌شود تا کسانی که تا کنون شرایط استفاده از سفرهای هوایی را نداشتند بتوانند از این روش حمل و نقل استفاده کنند.

وی افزایش توان اقتصادی ایرلاین‌ها، ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت خدمات به مسافران را از جمله اهداف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما عنوان کرد و گفت: اجرای دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی داخلی، فقط برای پروازهای برنامه‌ای خواهند بود که از روز گذشته به تمامی شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره تاثیر اجرای آزادسازی بر پرداخت بدهی‌های معوق شرکت‌های هواپیمایی گفت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در حالی که بسیاری از قیمت‌ها از جمله نرخ سوخت افزایش یافت اما آزادسازی نرخ بلت هواپیما که قرار بود از ابتدای سال ۱۳۹۲ اجرا شود به تعویق افتاد که این امر منجر به افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی و به تبع آن افزایش میزان بدهی‌های آنها شد که با اجرای این دستورالعمل روند پرداخت بدهی ایرلاین‌ها به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بابت سوخت و شرکت فرودگاه‌های کشور بابت عوارض فرودگاهی تسریع می‌یابد./

نظر شما