شناسهٔ خبر: 15103 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در سومین روز از نشست کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری انجام شد:

بازدید اعضای اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا-اقیانوسیه از بافت فرسوده تهران/ لزوم توجه به نگاه و سبک زندگی انسان‌ها در بازسازی بافت‌ها

بازدید از بافت فرسوده هیئت نمایندگان کشورهای اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا-اقیانوسیه امروز به همراه برخی از مسئولان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از بخشی از بافت فرسوده محله نازی‌آباد تهران بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تعدادی از نمایندگان کشورهای اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا-اقیانوسیه از جمله کره جنوبی، هند، اندونزی، پاکستان، تایلند، اردن، عراق و نمایندگانی از برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN Habitat) امروز سه‌شنبه ۱۰ آذر به همراه برخی از مسئولان و کارشناسان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و همچنین مسئولان شرکت توسعه ایرانیان از پروژه‌ها و محلات بافت فرسوده محله هزاردستگاه نازی‌آباد استان تهران بازدید کردند.

محمدتقی جان‌محمدی مدیرکل دفتر اقتصاد شرکت توسعه ایرانیان در این بازدید مشکلات موجود در رویکرد توسعه در بافت‌های فرسوده را بسیار زیاد خواند و گفت: دلیل اصلی مشکلات موجود و ناموفقی ما در سنوات گذشته عدم تبیین صحیح مسیر در این حوزه است، چراکه مشکل واقعی در این بخش تنها بافت فیزیکی نبوده و مسئله اصلی نگاه و سبک زندگی انسان‌هاست. درنتیجه راهکارهای به کارگرفته در رفع این مشکل نیز باید مبتنی بر جنبه‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باشد.

جان‌محمدی در ادامه نکته بسیار مهم و تنها راه رسیدن به هدف مشخص در نوسازی بافت‌ها را مشارکت دانست و گفت: شهر حاصل بناها و خیابان‌ها نیست بلکه حاصل نهادها و روابطی است که این روابط نیز حاصل روابط بین انسان‌ها هستند به همین دلیل در شهر نیاز به مشارکت داریم، مشارکتی که برای تحقق نیاز به رعایت سه مؤلفه اصلی آزادی، عدالت و کارایی نیز دارد.

وی در ادامه در تشریح ویژگی‌های محله نازی‌آباد بیان کرد: محله نازی‌آباد ( منطقه ۱۶) دارای مساحتی ۱۶/۵ کیلومترمربع است که ۲/۵ درصد از مساحت تهران را به خود اختصاص می‌دهد. این منطقه دارای ۲۹۰ هزار جمعیت در قالب ۹۰ هزار خانوار است که در چهار دهه گذشته رشد جمعیتی آن به دلیل مهاجرت به مناطق بالاتر شهری منفی گزارش شده است.

جان‌محمدی همچنین تراکم خانواده در این منطقه را ۱/۰۴ اعلام کرد و افزود: در نازی‌آباد به ازای هر یک نفر شاهد ۱۲ متر کمبود سرانه خانوار هستیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد شرکت توسعه ایرانیان در طول بازدید برای نمایندگان کشورهای اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا-اقیانوسیه توضیح داد: محله هزاردستگاه در این منطقه  جزء یکی از محلات ناپایدار  به شمار می‌رود که در مجاورت خط مترو بوده و دارای خانه‌هایی ناپایدار و کوچک و همچنین کوچه‌هایی دسترسی‌ناپذیر است. اقدامی که شرکت توسعه‌گر ایرانیان در این منطقه انجام داده مشارکت در تخریب خانه‌های فرسوده و ساخت بناهای جدید است که در نهایت موجب حفظ بافت اجتماعی و جلوگیری از کوچ ساکنان به مناطق دیگر می‌شود.

وی در ادامه افزود: نوع معماری در ساختمان‌های جدیدالاحداث این منطقه همگی از مؤلفه‌های سنت ایرانی، استحکام و مقاومت نیز پیروی می‌کند. مکانیزم اصلی شرکت توسعه ایرانیان در این بافت‌ها مبتنی بر معاوضه است بدین معن که پس از ساخت، خانه‌های فرسوده با نوع ساخته شده آن تعویض می‌شود. این اقدام بسیار سخت و مستلزم انجام از سوی سازمانی واحد است چراکه باید متناسب با بافت اجتماعی و هویت شکل‌گرفته در محل انجام شود. بدون شک این امر نیازمند سرمایه‌گذاری در حجم وسیع در سال‌های اولیه خواهد بود.

جان‌محمدی در بخشی از سخنانش تأکید کرد که در طول انجام فرآیند نوسازی با هدف حل مشکل تراکم و روبه‌رویی با افزایش واحدها و نفرات در محل با مشارکت شهرداری برخی از پلاک‌ها به فضای عمومی تبدیل می‌شوند، اقدامی که این نهاد به تنهایی به دلیل نداشتن ابزار کافی قادر به انجام آن نیست و شرکت توسعه‌گر به عنوان ابزار رابط بین دولت، شهرداری و مردم آن را انجام می‌دهد.

وی همچنین از ایجاد صندوق‌های محلی در این محلات خبر داد و گفت: این صندوق‌ها با همکاری بانک برای کمک به خرید مسکن خانوار فعالیت می‌کنند و اقدامات آن‌ها نمونه‌ای از کار مشارکتی بین بانک و مردم و توسعه‌گران محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد شرکت توسعه ایرانیان در پایان فعالیت‌های بهسازی در مناطق فرسوده شهری را در سه سطح اعلام کرد و گفت: ساخت و ساز در مقیاس‌های کوچک ( تجمیع سه یا چهار پلاک)، یک محله و یک شهر در این محلات انجام می‌شود. درحال حاضر نیز با همراهی مردم درحال اجرای طرح تأمین مالی هستیم که امید است این روند نیز با نتیجه خوبی همراه باشد./

نظر شما