به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی فاز دو شهر فرودگاهی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از ۱۵ سال پیگری از سوی وزارت راه و شهرسازی و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، فاز دوم این پروژه امروز اجرایی شد.
وی افزود: در پی توافق ۲۵ ساله ایران و چین و رایزنیهای صورت گرفته و موافقتی که دولت با وزارت راه و شهرسازی انجام داد، چند پروژه معرفی شد که از جمله آنها همین فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بود و اولین جلسه آن در شهریورماه سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
چلندری در ادامه بیان کرد: پس از برگزاری ۷۶ جلسه، شرکت هاکان انرژی چین پیشنهاد استفاده از ظرفیت داخلی ایران را با توجه به حساسیت های این پروژه مطرح کرد و می طلبید که پیمانکارهای قابلی برای این پروژه انتخاب شوند به همین خاطر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انتخاب شد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به سفر دو هفته قبل معاون اول رئیس جمهوری به شانگهای و برگزاری جلسات مختلف در خصوص این پروژه گفت: قرارداد عملیات اجرایی فاز دو شهر فرودگاهی امام به امضا رسید و امروز با حضور مقامات کشوری و لشگری اجرایی شد که شامل ساخت یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری و کلیه عوامل پروازی و کلیه ساختمان ها و تاسیسات مورد نیاز یک فرودگاه می شود.
وی با بیان اینکه «مدت قرارداد با چینی ها برای اجرای فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) پنج ساله و به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو است» تصریح کرد: در پایان نیمه اسفندماه سال ۱۴۰۳ باندها و عوامل پروازی و تاکسی وی به بهره برداری می رسند که با در نظر گرفتن برج مراقبت هزینه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون یورو در برخواهد داشت که این مبلغ تامین اعتبار شده است.
چلندری گفت: پروژه فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی به گونه ای برنامه ریزی شده است که همزمان با بهره برداری از بخش اول این فاز در اسفندماه سال آینده در ضلع جنوبی فرودگاه، آشیانه های تعمیرات و پایانه های لجستیکی به بهره برداری برسند و در فاز اول، هواپیماها می توانند در این بخش نشست و برخواست کنند و آشیانه ها به هواپیماها خدمات بدهند.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: طی سه الی چهار ماه آینده عملیات اجرایی ساخت ترمینال ۴۱۰ هزار متری شروع شود ولی ترمینال به دلیل پیشرفته بودن و وسعت زیاد و ساخت با استاندارداهای روز دنیا، زمان بر است.
وی با اشاره قرارداد ساخت ترمینال سلام گفت: قرارداد این ترمینال با شرکت ملی احداث و بنیاد مستضعفان منعقد شده و به گونه ای بود که از زمان تحویل گرفتن ترمینال، اقساط آن پرداخت شود که به خاطر اختلاف در خصوص تحویل موقت یا تحویل قطعی اقساط به تاخیر افتاد اما از ایتدای ۱۴۰۱ اقساط مرتب پرداخت شده است.
چلندری در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه از نظر مالی مشکلی وجود ندارد به شرکت ملی احداث و بنیاد اعلام شده است که آمادگی برای پرداخت اقساط عقب افتاده نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در پاسخ به این سوال که منابع مالی مورد نیاز این پروژه از محل تهاتر نفت، منابع داخلی یا سرمایه گذاری شرکت چینی تامین می شود؟ پاسخ داد: منایع داخلی با شرکت چینی تهاتر می شود و آن شرکت تعهد کرده تا این پروژه را اجرا کند.
وی با بیان اینکه کلیه کارهای اجرایی توسط قرارگاه خاتم انجام می شود و تامین تجهیزات و خدمات مهندسی برعهده شرکت چینی است، افزود: به روز ترین تجهیزاتی که در فرودگاه داکسینگ پکن به کار گرفته شده است برای تجهیز این پروژه پیشبینی شده است.