شناسهٔ خبر: 151142 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

تصویب طرح جامع ایستگاه راه‌آهن قزوین در شورای‌عالی شهرسازی و معماری

راه‌آهن قزوین-رشت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با طرح جامع ایستگاه راه‌آهن قزوین با رویکرد TOD با اعمال برخی محدودیت‌ها و شرایط از جمله رعایت عرصه و حریم اثر ثبتی ساختمان قدیمی راه‌آهن، موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ اول آبان سال جاری مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قزوین در خصوص بررسی «طرح جامع ایستگاه راه‌آهن شهر قزوین با رویکرد TOD» واقع در جنوب شهر، با مساحتی حدود ۲۲ هکتار را مورد بررسی قرار داد.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری با توجه به مطابقت کاربری‌های پیشنهادی طرح با رویکرد TOD و امکان مولد سازی اراضی دولتی راه‌آهن، همچنین بهره‌برداری از اراضی مذکور به نفع خدمات رسانی به بافت پیرامونی با تغییر کاربری اراضی تحت مالکیت راه‌آهن از کاربری تاسیسات و تجهیزات شهری به کاربری‌های طرح پیشنهادی شامل تجاری، خدماتی، فضای سبز و اداری موافقت و مقرر کرد طرح اراضی مورد نظر در مقیاس طرح تفصیلی با رعایت هشت مورد به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ضمن مخالفت با الحاق اراضی خارج از محدوده شهر واقع در جنوب ایستگاه(واقع در عرصه اثر ثبت ملی باغستانی سنتی) مقرر کرد محدوده طرح در سمت جنوب به دیوار ایستگاه و اراضی تحت مالکیت راه‌آهن محدود شود.

همچنین مقرر شد با توجه به ضرورت رعایت عرصه و حریم درجه یک، مصوب اثر ثبتی باغستان، هرگونه تداخل جدید با عرصه باغستان که فراتر از اراضی تحت مالکیت راه‌آهن است، ممنوع شود.

بر این اساس در اراضی تحت مالکیت راه‌آهن هرگونه بارگذاری در بخش متداخل با عرصه باغستان ممنوع بوده و اراضی متداخل با عنوان «عرصه اثر ثبتی باغستان سنتی باید در طرح جامع ایستگاه راه‌آهن قزوین لحاظ شود و ایجاد معبر و دسترسی جدید بر اساس این طرح در عرصه اثر ثبتی باغستان سنتی مجاز نیست.

مطابق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری،با توجه به قرارگیری کل محدوده طرح در حریم درجه یک باغستان، حداکثر ارتفاع تمامی مستحدثات طرح ۱۸متر خواهد بود و رعایت عرصه و حریم اثر ثبتی ساختمان قدیمی راه‌آهن الزامی است.

در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری تاکید شده که کاربری پیشنهادی «مسکونی (خانه سازمانی)» با توجه به مغایرت‌های قانونی از پیشنهادات طرح حذف شود. 

تخصیص فضای مشخص به کاربری پارکینگ عمومی و تامین کمبود احتمالی سرانه‌های خدماتی بافت پیرامونی در طرح ارائه شده از دیگر شرایط مطرح شده در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص طرح جامع ایستگاه راه‌آهن قزوین است.

همچنین در این مصوبه، به منظور ایجاد پیوستگی بین طرح و بافت پیرامونی و امکان بهره برداری عموم از خدمات داخل محدوده طرح، تداوم جریان ترافیکی معابر پیرامونی به داخل سایت به جز در موارد مخل برای عملکرد ایستگاه مورد تاکید قرار گرفته است.

در این جلسه مقرر شد جهت حصول اطمینان از عملیاتی و اجرایی شدن طرح جامع ایستگاه راه‌آهن شهر قزوین با رویکرد TOD، این طرح به صورت فاز بندی اجرا شود و اراضی واقع در جنوب راه‌آهن که در مجاورت اثر ثبتی باغستان بوده و دارای گسست کالبدی از اراضی شمالی هستند در فاز آخر اجرای طرح قرار گیرد.

بر اساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، حداکثر زیربنای مستحدثات طرح با رعایت ملاحظه ارتفاعی مربوط به حریم اثر ثبتی باغستان ۱۷۵ هزار مترمربع در کل عرصه ۲۲ هکتاری خواهد بود.