شناسهٔ خبر: 151302 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای شرایط جوی خلیج فارس و دریای خزر

دریای طوفانی موج سازمان هواشناسی کشور نسبت به فعالیت سامانه وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج طی روزهای آینده در خلیج فارس و دریای خزر هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، وزش باد به نسبت شدید تا شدید و افزایش ارتفاع موج از صبح سه‌شنبه تا پنجشنبه موجب وزش باد به نسبت شدید تا شدید (حداکثر سرعت وزش باد ۳۰ نات) و افزایش بیشینه ارتفاع موج (در سواحل تا ۲.۱ متر و در مناطق دور از ساحل تا ۳ متر) می‌شود. 

منطقه اثر این سامانه برای روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان در خلیج فارس پیش‌بینی شده است. 

این سامانه مخاطراتی از جمله آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، آسیب به شناورها بخصوص شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی و احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل و اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی را به دنبال دارد. 

سازمان هواشناسی به ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و منع تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی همچنین آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی توصیه کرده است.

سامانه دوم وزش باد به نسبت شدید تا شدید و افزایش ارتفاع موج اعلام شده که دوشنبه شب تا سه شنبه بعدازظهر موجب وزش باد به نسبت شدید تا شدید (حداکثر سرعت وزش باد در مناطق دور از ساحل بیش از ۲۸ نات) و افزایش بیشینه ارتفاع موج (در ساحل تا ۲.۵متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۳ متر)  می‌شود و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران را در بر می‌گیرد.

این شرایط جوی، آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، آسیب به شناورها بخصوص شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی و احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل را به دنبال دارد، به همین دلیل ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و منع تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی همچنین آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی ضروری است.