شناسهٔ خبر: 151331 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با مصوبه شورای‌عالی‌ شهرسازی و معماری ایران؛

۲۰۵ هکتار اراضی به محدوده شهر سمنان الحاق می‌شود

ببینید| سیزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور وزیر راه و شهرسازی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با الحاق ۲۰۵ هکتار اراضی به محدوده شهر سمنان برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن با اعمال ۱۰ بند اصلاحی موافقت کرد و مقرر شد تا اصلاحات به تائید کمیسیون ماده ۵ استان، برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با هاشمی استاندار سمنان مصوبه شورا را در خصوص مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر سمنان، ابلاغ کرد.

بر اساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران،  این شورا در جلسه مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۲ مصوبه مورخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سمنان  موضوع « الحاق اراضی به مساحت ۲۰۵ هکتار به محدوده شهر سمنان جهت تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن » (اراضی واقع در شمال کمربندی امام رضا( ع)) را مورد بررسی قرار داد. با توجه به صورتجلسه مورخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک و به منظور پاسخگوئی به تکالیف قانونی برعهده وزارت راه و شهرسازی مقرر کرد تا اصلاحات به شرح زیر در مصوبه مرجع استانی اعمال و طرح تفصیلی اراضی با تامین سطوح خدماتی در همه مقیاس‌ها (محله تا شهر) مطابق مصوبه تدقیق سرانه‌ها و تراکم متوسط ساختمانی (۲۴۰ درصد) به تائید کمیسیون ماده ۵ برسد.

۱-  مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی و نحوه تامین دسترسی اراضی از دو شریان جنوبی و غربی موجود (کمربندی امام‌رضا و محور شهمیرزاد) در شورای هماهنگی ترافیک استان مورد تایید قرار گیرد. در هر صورت مطابق با استعلام راهداری و همسو با بندهای ۴ و ۵ مصوبه مورخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ شورای‌عالی، رعایت حریم و حاشیه قانونی ۱۳۸ متری کمربندی امام رضا (ع) ( درطرفین) و عدم اخذ هرگونه دسترسی همسطح از کمربندی مذکور به منظور حفظ نقش ترافیکی منطقه‌ای آن الزامی است. 

۲- حریم و حاشیه ۱۳۸ متری کمربندی امام‌ رضا(ع) در شمال و جنوب محور تحت پهنه حفاظت در حریم شهر تثبیت شود و تعیین هرگونه کاربری غیر از تاسیسات مربوط به راه در آن ممنوع است.

۳- اراضی واقع در شمال‌غرب و شرق محدوده الحاقی با عنایت به تداخل با خط لوله گاز و حرایم آن از شمول الحاق حذف و خط محدوده در این سمت بر حریم ۱۰۰ متری ایمنی خط لوله منطبق شود، به نحوی که خط لوله و حریم آن در خارج از محدوده الحاقی قرار گیرد. همچنین لازم است عرصه‌های واقع در حریم خطرزایی۱۷۰ متر بعد از حریم ایمنی به کاربری‌های غیر مسکونی و فاقد مستحدثات سنگین تخصیص یابد. 

۴-  حرائم ایمنی و امنیتی پادگان نظامی مجاور شمالی زمین و ملاحظات شهرسازی و ساختمانی مترتب بر آن اعم از میزان ارتفاع، نوع کاربری، جهت‌گیری ساختمان‌ها و غیره به استناد مصوبه شاک و بر اساس نظر یگان صاحب حریم با محوریت اداره کل منطقه ای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح اخذ و در طرح تفصیلی منعکس شود.

۵- طرح ساماندهی، هدایت وجمع آوری آب های سطحی با تاکید بر اتصال به شبکه شهری از طریق عبور ایمن و در حد کفایت جریان آب سطحی از کمربندی امام رضا  تهیه و مورد تایید شرکت آب منطقه‌ای استان قرار گیرد. همچنین حرائم تاسیسات انتقال آب و فاضلاب در سمت جنوب غربی  بر اساس اعلام نظر آبفای استان رعایت شود.

۶-  بنا به تاکید نماینده وزارت نیرو، تامین آب این اراضی صرفا از محل صرفه جویی و مدیریت مصرف منابع فعلی آب شرب شهر امکان‌پذیر خواهد بود.

۷- با توجه به همجواری اراضی درشمال شرق با تاسیسات آبخیزداری و جهت جلوگیری از توسعه شهری به سمت عرصه سیلابی درمنتهی الیه شمال شرقی اراضی، نوار سبز حفاظتی در نظر گرفته شود.

۸- حرائم زیست‌محیطی صنایع مرغداری دارای مجوز قانونی فعالیت، براساس ضوابط و مقررات سازمان حفاظت محیط‌زیست رعایت  شود.

۹- حریم خطوط انتقال ۲۳۰  و ۶۳ کیلوولت برق بر اساس اعلام نظر شرکت  منطقه‌ای برق رعایت شود.

۱۰- عرصه های واگذار شده بر اساس موافقت اصولی اداره کل میراث فرهنگی با کاربری گردشگری، در طرح تفصیلی اراضی حفظ شود.