شناسهٔ خبر: 151333 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران؛

مکانیابی شهرک کرفون در استان مازندران مصوب شد

ببینید| سیزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور وزیر راه و شهرسازی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، ضمن موافقت با مکان‌یابی شهرک کرفون در استان مازندران مقرر کرد تا طرح جامع شهرک در چهارچوب اصلاحی تهیه و پس از اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و تائید دبیرخانه شورای‌عالی، جهت ادامه فرآیند و گردش‌کار بر اساس دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی به ستاد شهرک‌سازی ابلاغ شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با حسینی‌پور استاندار استان مازندران، مصوبه شورا را با موضوع امکان‌سنجی و مکانیابی شهرک مسکونی دولتی کرفون ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۲ طرح امکان‌سنجی و مکان‌یابی شهرک مسکونی دولتی کرفون در شهرستان بابلسر، مصوب مورخ ۹ مهر ۱۴۰۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران را پیرو تکلیف مقرر در مصوبه مورخ ۳ مهر ۱۴۰۲ خود و در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن و با توجه به صورتجلسه مورخ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و ضمن موافقت با مکان‌یابی شهرک مذکور مقرر کرد تا طرح جامع  شهرک در چهارچوب اصلاحی زیر تهیه و پس از اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و تائید دبیرخانه شورایعالی، جهت ادامه فرآیند و گردش‌کار بر اساس دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی به ستاد شهرک‌سازی ابلاغ شود. 

۱- با عنایت به تحویل و تحول قطعی اراضی منابع ملی ازسوی اداره کل منابع طبیعی استان به سازمان ملی زمین ومسکن به مساحت ۱۱۸ هکتار در سمت شرقی مستثنیات موجود، مقرر شد با توجه به محدودیت شدید عرضه زمین در استان مازندران و همسو با مصوبه هیأت وزیران ابلاغی به شماره ۷۲۵۰۰/ ت۵۰۸۷۶ ها مورخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ضمن افزایش بارگذاری به حداقل ۷۰ واحد در هکتار با استفاده از الگوی تراکم ساختمانی متوسط و زیاد ، سقف جمعیت ۳۰ هزارنفر مدنظر در این بخش تحت‌عنوان شهرک مسکونی کرفون شرقی محقق شود و باقیمانده اراضی در سمت غرب پس از تکمیل استعلامات مربوطه و تحویل و تحول زمین از سوی منابع طبیعی به عنوان شهرک مستقل(کرفون غربی) در دستور کار قرار گیرد. 

۲- حد بستر و حریم ۶۰ متری دریا بر اساس نقشه‌های رقومی مورد تائید سازمان منابع طبیعی و حریم و بستر رودخانه چپکرود بر اساس نظر آب منطقه‌ای  در اسناد طرح منعکس شود.

۳- حریم زیست محیطی واحدهای دامداری ومرغداری موجود در پیرامون زمین بر اساس نظر اداره کل محیط‌زیست استان در طرح لحاظ شود.

۴-  نظر اداره کل منطقه شمال وزارت دفاع در خصوص حرائم و ملاحظات میدان تیر سپاه جویبار موجود در محدوه شهرک اخذ شود.

۵-  تأمین سطوح و سرانه‌های خدماتی مطابق مصوبه مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ شورای‌عالی پیرامون ﺗﺪﻗﯿﻖ ﺗﻌﺎرﯾﻒ و ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﮐﺎرﺑﺮی‌ﻫﺎی ﺷﻬﺮی و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺳﺮاﻧﻪ آﻧﻬﺎ در همه سطوح و مقیاس‌ها از محله تا شهر الزامی است.

۶-  مطالعات ترافیکی شهرک و نحوه اتصال آن با شبکه معابر پیرامونی و کفایت معابر مذکور بر اساس تقاضای سفر شهرک تهیه و همراه با اسناد طرح جامع ارایه شود.  

۷- مطالعات پدافند غیرعامل مطابق مصوبه مورخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای‌عالی تهیه و همراه با اسناد طرح جامع ارایه شود.

۸-  نحوه تخصیص آب شرب مورد نیاز بر اساس نظر آب منطقه‌ای استان در فرآیند صدور پروانه تاسیس در ستاد شهرک‌سازی مورد پیگیری قرار گیرد .

همچنین لازم است متعاقب تکمیل فرآیند رفع تداخلات زمین و تثبیت مالکیت و رفع تعارضات احتمالی عرصه غربی (غرب مستثنیات موجود) و تحویل و تحول اراضی باقیمانده توسط سازمان منابع طبیعی به سازمان ملی زمین و مسکن، اراضی مذکور با تکمیل استعلامات مشخص به شرح زیر جهت تخصیص به شهرک مسکونی کرفون غربی به کمیته فنی ارایه شود:

۱- اخذ نظر شرکت شهرک‌های صنعتی در خصوص حرایم شهرک صنعتی موجود در بلافصل غربی زمین.

۲- اخذ حریم و بستر سایت باستانی انبارسر متداخل با  اراضی بر اساس نظر اداره کل میراث فرهنگی استان .

سقف جمعیتی شهرک کرفون غربی متعاقب تعیین‌تکلیف میزان اراضی قابل بارگذاری، در کمیته فنی تعیین خواهد شد.

در پایان تصریح شده است: طرح جامع شهرک با لحاظ مفاد این مصوبه تهیه و پس از اخذ مصوبه مرجع استانی جهت ابلاغ به ستاد شهرک‌سازی تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شود.