شناسهٔ خبر: 151360 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بررسی چالش‌های طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان خوزستان

سرپرست اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان برخی از چالش‌ها در پیشبرد طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان خوزستان(ICZM) سفر دو روزه سرپرست اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر به خوزستان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی مهدی نیکوکار و هیأت همراه روز سه شنبه ۳۰ آبان ماه در جریان سفر دو روزه به سواحل و بنادر خوزستان ضمن شرکت در نشست مشترک با مدیران و کارشناسان حوزه سواحل و بنادر استان خوزستان، تازه‌ترین اقدامات و عملکرد حوزه سواحل استان خوزستان را به استناد گزارش‌های تفصیلی  مورد بررسی قرار داد.

سرپرست اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر ارتباط تنگاتنک بین مدیران صف و ستاد و ایجاد تعامل منسجم برای انعکاس چالش‌ها، یافتن راهکارهای رفع آنها  و بهره گیری بیشتر از دیدگاه ها و تجربیات کارشناسان حوزه سواحل تصریح کرد: بازنگری و ارتقاء ساختار تشکیلاتی و تقویت بدنه کارشناسی این حوزه از اهم مسائلی است که در این نشست‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

نیکوکار در ادامه با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی‌های ساحلی و دریایی استان خوزستان به لحاظ خط ساحلی گسترده در رودخانه ها و خورها، جمعیت یک میلیونی شهرهای بندری، فعالیت صنایع نفت و پتروشیمی و استقرار مناطق ویژه اقتصادی بندری و آزاد تجاری و شیلات خاطرنشان کرد: شهرهای این استان در دوران دفاع مقدس نقش ارزنده‌ای در مقاومت و حفظ تمایت ارضی داشت و این کشور مدیون این استان است و امروزه با احساس مسئولیت نسبت به این استان زرخیر جای دارد با احصاء توانمندی‌های ساحلی و دریایی، برای رفع چالش‌های آن در این حوزه بکوشیم.

سرپرست اداره کل مهندسی سواحل و بنادر استان خوزستان با اشاره به مصوبات اخیر نشست مدیران سواحل و بنادر کشور در ارومیه و تأکید بر ایفای نقش مدیریتی و حاکمیتی در ساماندهی سواحل و پایش و احصای تمامی فعالیت‌ها بر سواحل بیان داشت: اشراف کامل بر تمامی موضوعات جاری در حوزه سواحل، پاسخگویی و نظارت مستمر بر فعالیت‌های بهره‌برداران  از اهم انتظارات این اداره کل از مدیران و کارشناسان این حوزه است.

نیکوکار با اشاره برخی چالش‌ها در پیشبرد طرح  تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان خوزستان(ICZM) و انجام مطالعات این در مناطق مرزی ساحلی، بهره‌گیری از توان مشترک دستگاه‌های همکار، تعامل با نهادهای نظامی و هم‌افزایی با دستگاه های اجرایی را از راه حل‌هایی عنوان کرد که می‌تواند به پیشرفت و تحقق اهداف این سازمان و رفع چالش‌های پیش‌رو کمک شایانی کند. 

سرپرست اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی در جریان سفر به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با اشاره به مأموریت‌ها و وظایف حوزه سواحل و بنادر گفت: این حوزه نقش به سزایی در اعمال حاکمیت دریایی و احصای توانمندی‌های سواحل به لحاظ توسعه اقتصاد دریا محور دریا دارد.

یادآور می‌شود به دنبال هماهنگی و پیگیری برای برگزاری جلسات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل به ریاست استاندار خوزستان با هدف رفع مسائل مناطق ساحلی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های سواحل و بنادر در توسعه کسب و کار  تا کنون ۲۳ جلسه کمیته مذکور برگزار شده است.