شناسهٔ خبر: 15148 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت:

برای بانک تصفیه دانه‌درشت و دانه‌ریز وجود ندارد/ بازآفرینی شهری راه‌حل غفلت از بافت‌های نابسامان شهری/ دیدار با وزرای مسکن کشورهای آسیا و اقیانوسیه

اختتامیه نشست کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت‌های نابسامان آسیا و اقیانوسیه سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و تاکید وی برای بانک تصفیه و پاسخ به پرسش‌های فعالان اقتصادی در حوزه مسکن و همچنین دیدار وی با وزرای مسکن برخی کشورهای قاره آسیا و اقیانوسیه در اجلاس وزرای این قاره‌ها و تعیین‌ تکلیف ضوابط بلندمرتبه سازی در همایشی بدین منظور در هفته‌های آتی بخشی از مهمترین رخدادهای این هفته در حوزه مسکن و شهرسازی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی

  • سفر وزیر راه و شهرسازی به استان سمنان

 

 

  • سخنرانی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با موضوع عبور از رکود اقتصادی

 

 

 

  • سخنرانی در جمع وزرای مسکن آسیا و اقیانوسیه برای بررسی راهکارهای بهسازی بافت نابسامان

 

 

 

  • در جمع خبرنگاران

 

 

  • پرسش و پاسخ در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

وزیر راه و شهرسازی ۵ آذرماه در سفر یک روزه خود به استان سمنان از پروژه های راه و مسکن این استان بازدید کرد و در جریان جزئیات و پیشرفت اجرایی آنها قرار گرفت.

 

رشد مهارگسیخته شهرها نیازمند برنامه‌ریزی یکپارچه و کارآمد برای توسعه هماهنگ تمامی طیف سکونتگاه‌ها، از روستای کوچک تا کلانشهرهای بزرگ است. در این چنین برنامه‌ریزی دسترسی همگان به مسکن ایمن و در استطاعت و خدمات پایه تضمین خواهد شد. غفلت از این نیاز ناگزیر منجر به شکل‌گیری بافت‌های نابسامان و در نتیجه نیازی فوری به بازآفرینی شهری خواهد شد.

 فروش اقساطی مسکن می‌تواند بخشی از مشکل مسکن را حل کند اما نباید تصور کنیم تنها یک راه‌حل برای بخش مسکن وجود دارد.

برای بانک تصفیه دانه‌درشت و دانه‌ریز وجود ندارد. اگر قرار است تصفیه‌ای باشد باید این کار کامل انجام شود؛ هر شرکتی که ورشکسته بود بی هیچ ملاحظه‌ای ورشکستگی‌اش اعلام شود؛ چون بدون اعلام ورشکستگی، تداوم ضرر ادامه دارد.

دیدار وزیر مسکن پاکستان با وزیر راه و شهرسازی

ایران و پاکستان می‌توانند نقش مفیدی در منطقه ایفا کنند. دولت فعلی پاکستان توجه ویژه‌ای به ارتباط با همسایگان خود و گسترش رابطه با آنها به ویژه ایران و چین دارد و این آمادگی وجود دارد روابط با افغانستان و حتی هند نیز به صورت بهتری برقرار شود. دولت فعلی پاکستان این مهم را یک هدف استراتژیک برای خود قرار داده است.

اجلاس وزرای مسکن آسیا و اقیانوسیه ۸ تا ۱۰ آذرماه هتل لاله

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا و اقیانوسیه به عنوان یکی از برنامه‌های طرح اسکان بشر سازمان ملل متحد است که از سال ۲۰۰۴ آغاز به کار کرده است. ایران نیز عضو هیئت رئیسه این اجلاس و میزبان یکی از اجلاس‌هاست. ۵ موضوع مهم مورد بررسی در این اجلاس شامل مدیریت و برنامه‌ریزی شهری و روستای، بهسازی سکونتگاه‌های نابه‌سامان، فناوری و ارائه خدمات اساسی حوزه شهری و نهایتا روش‌های تأمین مالی مصوبات اجلاس است.

بیانیه سومین کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا و اقیانوسیه (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بیانیه سومین کارگروه تخصصی منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا- اقیانوسیه در ۱۸ بند به تصویب اعضای شرکت‌کننده در اجلاس رسید تا دستورکاری برای اجلاس‌های آتی باشد.

لاکسمن پررا مدیر دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در روش مبتنی بر مشارکت مردم، هم مشکلات ساکنان مدنظر قرار می‌گیرد و هم زمینه‌های فرصت‌پذیر مورد توجه قرار می‌گیرند. در واقع با این رویکرد این دولت‌ها و حاکمیت‌ها نیستند که مشکل مناطق نابسامان و سکونتگاه های غیررسمی را حل می‌کنند بلکه مردم با داشتن حق انتخاب این کار را انجام می‌دهند.

مهرداد جواهری‌پور عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شهرداری‌ها به عنوان متولی مدیریت شهری علاقمند به بهسازی محلات نابسامان نیستند و این عامل در کنار کمبود بودجه باعث می‌شود بخش زیادی از برنامه‌های شرکت عمران و بهسازی شهری در حد مطالعات باقی بماند.

مظفر صرافی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بر اساس آمارها، ۹۰ درصد توسعه شهری در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد که نیمی از آنها نیز ساکنان مناطق نابسامان هستند. این قبیل مسائل اهمیت کنوانسیون‌هایی همچون اجلاس فوق را یادآور می شوند و خاطرنشان می‌کنند که نیازمند اتخاذ رویکردهای جدیدی در رابطه با توسعه شهری در مناطق نابسامان هستیم.

سایر عناوین:

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان

صاحبنظران در پنل‌های تخصصی پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن ابعاد مختلف مسکن از جمله تاسیس صندوق ضمانت، تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای، نقش مسکن در خروج اقتصاد از رکود را بررسی کردند.

عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بنیاد مسکن در مناطق مختلف شهری و روستایی آزمایشگاه مستقر می‌کند و تمامی مصالح لازم برای ساخت‌وساز آزمایش می‌شوند تا منطبق با شرایط اقلیمی ساختمان‌ها و با کمترین میزان هدررفت انرژی ساخته شوند.

حسین‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

 

                        

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از همراهی نکردن بانک‌ها، وزارت نیرو و وزارت نفت در اتمام مسکن مهر گفت: وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم متعهد شد تا پروژه مسکن مهر را به رغم اشتباهات فراوان در اجرای آن به اتمام برساند.

رونمایی از ضوابط بلندمرتبه‌سازی

دومین کنفرانس بناهای بلند با رونمایی از ضوابط ساخت بلندمرتبه‌سازی طی هفته‌های جاری و در زمان برگزاری کنفرانس در ۳۰ آذر تا دوم دی ماه سال جاری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و کارشناسان برگزار می‌شود.

نظر شما