شناسهٔ خبر: 151691 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست راه وشهرسازی گیلان خبر داد:

وجود ۲۶۷۰هکتار بافت فرسوده در گیلان

حضور سرپرست راه وشهرسازی گیلان در برنامه خبری شبکه باران ارائه بسته‌های تشویقی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده فرصتی برای توانمندسازی اقتصادی ساکنان وافزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (گیلان)، محمدرضا فلاحتگر سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گیلان در برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز گیلان با اشاره به قانون جهش تولید مسکن برای احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: در استان گیلان حدود ۲۶۷۰ هکتار بافت فرسوده داریم که در ۳۰ شهر واقع شده است و ارائه بسته‌های تشویقی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده فرصتی برای توانمندسازی اقتصادی ساکنان و افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها است. 

وی با بیان اینکه در راستای ترغیب مالکان و ساکنان و سازندگان در بافت‌های فرسوده پنج بسته تشویقی در نظر گرفته شده است، افزود: عبور و مرور ماشین‌های سواری در بافت‌های فرسوده به کندی صورت می‌گیرد و متاسفانه در زمان وقوع حوادث به ویژه آتش سوزی، امکان دسترسی خودروهای امدادی وجود ندارد. 

سرپرست اداره راه و شهرسازی گیلان یکی از بسته‌های تشویقی را ویژه پلاک‌های کوچک دانست و تصریح کرد: برخی از پلاک‌ها به دلیل کمبود زمین به حد نصاب تفکیک نرسیده و لذا قادر به دریافت پروانه ساخت و ساز نبودند، اما اکنون پلاک‌های ۵۰ متری در بافت‌های فرسوده نیز می‌توانند نسبت به اخذ پروانه اقدام کنند؛ همچنین دو متر پیش روی و ۲۵ درصد تخفیف پارکینگ دارند و بالکن و تراس هم جزو تراکم محسوب نمی‌شود. 

فلاحتگر همچنین از ارائه یک طبقه مازاد و ۲۵ درصد تخفیف پارکینگ برای پلاک‌های واحد یا تجمیع شده و به حد نصاب رسیده خبر داد و خاطرنشان کرد: برای این پلاک‌ها نیز علاوه برعدم محاسبه بالکن و تراس جزو تراکم، امکان ایجاد درب اضافه وجود دارد. 

وی با بیان اینکه بلوک‌های شهری ایجاد شده پس از اخد مجوز کمیسیون ماده ۵ می‌توانند برای طبقه همکف کاربری غیر مسکونی (تجاری) بگیرند، گفت: این پلاک‌ها از دو طبقه مازاد و ۲۰ درصد پارکینگ رو باز برخوردار می‌شوند. 

سرپرست راه و شهرسازی گیلان عرض معابر در محورهای اصلی محله‌های بافت‌های فرسوده را ۱۰.۱۲، ۱۴ و بالاتر دانست و ادامه داد: پلاک‌ها می‌توانند برای طبقه همکف کابری غیر مسکونی بگیرند؛ همچنین از یک طبقه تشویقی برخوردار هستند و ۲۵ درصد تخفیف پارکینگ دارند و بالکن و تراس هم جزو تراکم محسوب نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه سازندگان بافت‌های فرسوده به ازای هر واحد ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند، افزود: در صورت پیشرفت ۶۰ درصدی کار و امکان اتمام تا پایان سال، آماده پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۲۳ درصد و بازپرداخت ۱۷ تا ۲۰ سال هستیم. 

فلاحتگر تسهیلات اسکان موقت در کلانشهرها را ۱۲۰ میلیون تومان و در شهرها را ۹۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد دانست و یادآور شد: شهرداری‌ها نیز موظف هستند ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های مربوط به پروانه و عوارض و تراکم را دریافت نکنند و ادارات آب، برق، گاز و مخابرات نیز پس از بهسازی و نوسازی، نسبت به تامین خدمات و برقراری حق امتیاز اقدام خواهند کرد.