شناسهٔ خبر: 151819 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری همایش بین‌المللی اقتصاد دریا محور ایران مطرح شد؛

ایران پل ارتباط شمال و جنوب می‌شود

کریدور شمال جنوب یک مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوری با بیان اینکه، کشورهای حوزه خلیج فارس، خواستار استفاده از قلمرو ایران برای دسترسی به کشورهای شمالی هستند، گفت: در مقابل مذاکراتی با روس‌ها انجام شده تا ایران پل ارتباطی کشورهای شمال و جنوب باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری همایش بین‌المللی اقتصاد دریا محور ایران با زیر فصل کریدور شمال-جنوب با حضور خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی و مسعود پل مه رئیس انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته برگزار شد.

خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، در این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر میزان مشارکت کشورهای خارجی در این همایش اظهار کرد: در ماه‌های گذشته توافق‌های خوبی با کشورهای همسایه محقق شده است و تا این لحظه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران از شرکت در این همایش استقبال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه «ابلاغیه ۹ بندی سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، در رأس برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد»، افزود: در هر یک از بندهای این ابلاغیه نقش انجمن‌های دریایی بسیار پر رنگ است و انجمن کشتیرانی نیز نشان داده که در کنار سازمان در جهت سیاست‌های نظام فعالیت کرده است. البته سازمان بنادر و دریانوردی نیز همواره از تشکل‌های صنفی حمایت‌های لازم را داشته است.

سرایی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم را توسعه روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: مذاکراتی با کشورهای حوزه خلیج فارس انجام داده‌ایم و این کشورها خواستار استفاده از قلمرو ایران برای دسترسی به کشورهای شمالی هستند. در مقابل مذاکراتی با روس‌ها انجام شده تا ایران پل ارتباطی کشورهای شمال و جنوب باشد.

 مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی تصریح‌ کرد: حضور هند در فاز یک توسعه بندر چابهار مانع حضور سایر کشورها در فازهای توسعه‌ای این بندر نیست و نقش هند و روسیه در کریدور شمال‌-جنوب کاملاً به تسهیلاتی مانند هزینه و زمان حمل بستگی دارد که ایران برای آنها فراهم می‌کند.

وی با اشاره به‌عنوان جنگ کریدورها در جهان گفت: هر چه در کریدور شمال‌-جنوب بتوانیم تسهیلات فراهم کنیم تمام کشورهای ذی‌نفع ترجیح می‌دهند از این مسیر تردد داشته‌باشند.

سرایی با اشاره به اقدامات انجام شده به‌منظور تسهیل ترانزیت از کشورمان گفت: تشکیل شورای عالی ترانزیت و برگزاری جلسات در بالاترین سطوح اقدام مؤثری بود که از حمایت دستگاه‌های دیپلماسی و زیر بنایی برخوردار است و بخش غیر دولتی می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند. همچنین اعزام قطارهای برنامه‌ای به مقصد بندرعباس افزایش یافته‌است. البته به‌دنبال ایجاد یک پلتفرم دیجیتال لجستیک برای جابه‌جایی اسناد و اطلاعات به‌صورت الکترونیکی با هدف صرفه‌جویی در زمان هستیم.

تشریح موضوعات، پنل‌ها و کارگاه‌های همایش بین المللی اقتصاد دریا محور ایران

مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته نیز در این نشست به تشریح موضوعات و مباحث این همایش پرداخت.

گفتنی است، موضوعات همایش عبارتند از؛ «کریدور شمال-جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت بین الملل و افزایش کارایی حمل و نقل ترکیبی و بین وجهی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای»،« سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای در قالب عملکرد کریدور شمال-جنوب با بهره گیری از ظرفیت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه بریکس»، «حمل و نقل ریلی زمینه‌ساز تنوع و توسعه مبادلات تجاری کریدور شمال-جنوب»، «حمل و نقل جاده‌ای نقطه قوت کریدور شمال-جنوب»، «بندر چابهار دروازه‌ای جدید برای توسعه خدمات چند وجهی کریدور شمال-جنوب»، «بنادر، پیشران ارزش افزوده زنجیره تأمین و افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی و ترانزیت در شبکه حمل و نقل ترکیبی کریدور شمال-جنوب»، «نقش دولت‌ها در حکمرانی برای توسعه پایدار اقتصادی، تنظیم گری قوانین، تسهیل گری و مانع زدایی از فعالیت‌های لجستیکی در کریدور شمال-جنوب».

در ادامه پنل‌ها نیز از جانب وی معرفی شدند که عبارتند از؛ «پنل نقش ترانزیت در شکل دهی اقتصاد مقیاس»، «پنل حمل و نقل دریایی و کشتیرانی»، «پنل خدمات بندری»، «پنل حمل و نقل جاده‌ای و ریلی»، «پنل گمرک، خدمات گمرکی و ترانزیت و لجستیک کالا»، «پنل سرمایه‌گذاری و همکاری منطقه‌ای».

پل مه افزود: سه کارگاه با عناوین «معرفی کریدورها و دالان‌های ترانزیتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای»، «بارنامه سراسری»، «فناوری‌های نوین در حوزه حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک کالا (شامل سوخت‌های جدید، امنیت سایبری، اتوماسیون و هوش‌مصنوعی)» در برنامه این همایش قرار دارد.

گفتنی است، همایش اقتصاد دریا محور ایران طی روزهای سوم و چهارم بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.