شناسهٔ خبر: 151833 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رشد ۱۷ درصدی کالاهای وارد شده به سیستان و بلوچستان از مسیر ریلی

قطار باری سرپرست منطقه راه‌آهن جنوب‌شرق گفت: حجم کالاهای حمل شده به مقصد زاهدان از مسیر ریلی، در سال ۱۴۰۲ به ۴۸۸ هزار تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است.

حمید بهادری سرپرست منطقه راه‌آهن جنوب‌شرق مطرح کرد: راه‌آهن زاهدان، مواد سوختی و کالاهای مورد نیاز استان را حمل می‌کند و همچنین با توجه به هم‌مرز بودن این منطقه ریلی با کشور پاکستان، ترانزیت کالا از کشور ایران به پاکستان نیز از طریق این منطقه انجام می‌گیرد.

بهادری گفت: در سال ۱۴۰۱ بارگیری محموله‌های منطقه راه‌آهن جنوب‌شرق، ۹۶ هزار تن بوده‌است که شامل کالاهای داخلی مثل مصالح خطی، تراورس، ریل و کالاهایی همچون گوگرد صادراتی ترانزیتی می‌شود.

سرپرست منطقه راه‌آهن جنوب‌شرق با اشاره به کاهش ۸ درصدی بارگیری در این منطقه گفت: در سال ۱۴۰۲ حجم بارگیری به ۸۸ هزار تن رسید.

بهادری درباره علت کاهش بارگیری در این خط گفت: یکی از دلایل، بارگیری و حمل ریل، تراورس و بالاست به پروژه‌ احداث خط آهن زاهدان-خاش در سال ۱۴۰۱ بود.

بهادری خاطرنشان کرد: هرساله حدود ۲۸ هزار تن گوگرد ترانزیتی از کشور ترکمنستان به مقصد پاکستان بارگیری می شد اما این در حالی است که امسال هیچ گونه بارگیری در این مسیر ریلی کشورمان صورت نگرفت.

سرپرست منطقه جنوب‌شرق، ادامه‌داد: علت کاهش ترانزیت گوگرد به ۱۸۰۰ تن، افرایش نرخ گوگرد در کشور ترکمنستان بود به‌ طوری‌که گوگرد در ایران نسبت به ترکمنستان، نرخ پایین‌تری داشت و به همین علت، گوگرد ترانزیتی این کشور حمل نشد.

بهادری گفت: یک دلیل دیگر نیز کاهش تقاضای طرف پاکستانی به‌خاطر سیلاب‌های اواخر سال گذشته کشور پاکستان بود، که در نتیجه آن، عملکرد بارگیری منطقه راه‌آهن جنوب‌شرق با کاهش ۸ درصدی مواجه شد.

سرپرست راه‌آهن جنوب‌شرق گفت: محموله‌های مورد بارگیری و حمل شده توسط اداره‌کل جنوب‌شرق، گاز مایع، نفت سپید، گندم و گازوییل بود. چهار محموله‌ای که از بندرعباس و اصفهان و از دیگر مبادی داخل کشور، بارگیری و به مقصد زاهدان به جهت مصارف استانی، حمل شده‌است.

بهادری ادامه داد:حجم کالاهای حمل شده به مقصد زاهدان از مسیر ریلی، در سال ۱۴۰۲ به ۴۸۸ هزار تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن، سرپرست منطقه راه‌آهن جنوب‌شرق بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، ۵۱۳ هرار تن و در سال ۱۴۰۲، ۵۷۵ هزار تن کالا بارگیری و حمل شده‌است و به طور کلی، حمل کالا در منطقه راه‌آهن جنوب‌شرق، نسبت به هشت ماهه سال ۱۴۰۱، از رشد مناسبی برخوردار است.