شناسهٔ خبر: 151953 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تحول در کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و شرق- غرب با همکاری ایران، ازبکستان و ترکمنستان

افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: همکاری ایران با ازبکستان و ترکمنستان، تحول قابل توجهی در ترانزیت از طریق کریدور شمال جنوب و شرق غرب ایجاد خواهد کرد و نشست‌های تخصصی در این خصوص به‌ زودی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست کمیته حمل‌ونقل و ترانزیت ایران و ازبکستان به ریاست شهریار افندی زاده معاون حمل‌ونقل و مامانبی عمراف قائم مقام وزیر حمل‌ونقل ازبکستان با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان و همه بخش‌های حمل‌ونقلی دو کشور در راستای اجرای تفاهم نامه جامع حمل‌ونقلی و ترانزیتی ایران و ازبکستان، برگزار شد و طرف‌ها در خصوص نحوه ارتقای همکاری‌ها به تبادل‌نظر پرداختند.

در این نشست که در روز دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ به‌صورت برخط برگزار شد، طرف‌ها در خصوص جزئیات همکاری حمل‌ونقلی ایران و ازبکستان و نحوه افزایش نقش آفرینی دو کشور در کریدورهای ترانزیتی گفتگو کردند.

شهریار افندی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اعلام‌کرد: با همکاری ایران با ازبکستان و ترکمنستان تحول قابل توجهی در روابط ترانزیتی و منطقه‌ای کشورمان در کریدور شمال جنوب و شرق غرب ایجاد خواهد شد و نشست‌های تخصصی در این خصوص به‌زودی برگزار می‌شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در این نشست طرف ازبک علاقه‌مندی وزیر حمل‌ونقل آن کشور برای سفر به ایران و بازدید از زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و بندری در آینده نزدیک را اعلام کرد.  

افندی زاده گفت: در این جلسه دو طرف پیرامون نحوه همکاری جاده‌ای و ضرورت کاهش متقابل هزینه کامیون‌ها در قلمرو دو کشور به تبادل‌نظر پرداختند و تفاهم کردند تا در اولین فرصت با بررسی جدول مقایسه هزینه‌های جاده‌ای در خاک دو کشور، نسبت به کاهش هزینه‌های موصوف اقدام شود.

وی افزود: بررسی ضرورت شروع مذاکرات سه‌جانبه برای نهایی سازی متن موافقت‌نامه سه جانبه بین دولتی میان ازبکستان، ترکمنستان و ایران از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

افندی زاده ضمن اعلام اینکه نظرات اصلاحی در مورد متن موافقت‌نامه در شهریور ماه سال جاری به‌طرف ازبکی ارسال شده گفت: دو طرف برای برگزاری جلسات سه جانبه برای نهایی سازی متن و برنامه ریزی برای پاراف و امضای آن اعلام آمادگی کردند.

معاون حمل‌ونقل ادامه‌ داد: دو طرف در خصوص راهکارهای توسعه کریدورهای حمل‌ونقل چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه و کریدور حمل‌ونقل ازبکستان، ترکمنستان، ایران، هند و همچنین کریدور حمل‌ونقل بین المللی ازبکستان، افغانستان، ایران به گفتگو پرداختند.

افندی زاده گفت: در این نشست ضمن اعلام خرسندی از امضای تفاهم نامه ایجاد این کریدور چین به اروپا از مسیر ایران در حاشیه اجلاس وزرای اکو در تاشکند، اعلام شد که همه زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و ترکیبی در ایران آماده هستند تا برای انتقال بار در این کریدورها اقدام کنند و طرف‌ها تصمیم گرفتند تا در اولین گام هماهنگی لازم برای ارسال بار آزمایشی از این مسیر را برنامه ریزی کنند.

معاون حمل و در ادامه اعلام‌کرد: طرف‌ها بر ضرورت توسعه همکاری‌های ازبکستان و ایران در زمینه ناوبری و حمل‌ونقل هوایی و همچنین افزایش تعداد پروازهای هفتگی تا سقف توافق شده قبلی نیز، تفاهم کردند.

وی گفت: راهکارهای توسعه حمل‌ونقل ریلی و ایجاد امکان تردد ناوگان ریلی ایران به خاک ازبکستان و همچنین مسئله ضرورت اعمال متقابل تخفیف‌های تعرفه‌ای در بخش ریلی از دیگر موضوعاتی بود که طرف‌ها در خصوص آن به تبادل‌نظر پرداختند.

افندی زاده ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با سفر آتی وزیر حمل‌ونقل ازبکستان به ایران و بازدید از زیر ساخت‌ها و برگزاری جلسه ایشان با وزیر محترم راه و شهرسازی، بتوان فصل نوینی را برای ارتقای همکاری دو کشور در زمینه حمل‌ونقل رقم زد.