شناسهٔ خبر: 151966 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیریت ایمنی؛ نگاه ویژه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها را می طلبد

حبیب داوودی دانا مدیر ایمنی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از فقدان ساختار سازمانی مناسب در مدیریت ایمنی خبرداد و گفت: وقتی از ۵۰ نیروی مورد نیاز تنها پنج نیرو در اختیار داریم، این نه‌تنها نقص نیست بلکه فقدان ساختار است و این نگاه ویژه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها را می طلبد.

به‌گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ حبیب داوودی‌دانا در چهل و نهمین برنامه مهمان هفته، اظهار کرد: مدیریت ایمنی در ستاد و فرودگاه‌های کشور از کمبود نیرو رنج می‌برد و برخی نیروهای ما درحالی که چند پیشه هستند، عاشقانه پای‌کار ایمنی پروازها و جان مسافران ایستاده‌اند.

وی با بیان اینکه "دست یکایک نیروهای ایمنی را می‌بوسم" عنوان کرد: باتوجه به اهمیت و حجم وسیع کار باید پذیرفت که مجموعه کنونی در تراز شرکت فرودگاه‌ها نیست و نگاه ویژه مدیرعامل شرکت را می‌طلبد.

مدیر ایمنی تصریح کرد: در دیداری که با کاپیتان نخجوانی داشتم، ایشان را مدیرعاملی دغدغه‌مند درخصوص ایمنی دیدم، زیرا ایشان باتوجه به تجربه خلبانی بر اهمیت مقوله به‌طور کامل واقف است.

داوودی‌دانا مدیریت ایمنی را به سلسله رگ‌های عصبی بدن تشبیه کرد و گفت: رگ‌های عصبی فرمان را از مغز دریافت و به تمام اعضای بدن منتقل می‌کنند و اگر در فرایند این انتقال کوچکترین اختلالی ایجاد شود، سیستم بدن مختل می‌شود. مدیریت ایمنی نیز چنین کارکردی دارد با سرکشی اصولی و منطقی خود باید بر صحت عملکرد حوزه‌های مختلف صنعت هوانوردی نظارت کند.

وی در پاسخ به این پرسش چرا باتوجه به اهمیت کار ایمنی در شرکت فرودگاه‌ها اما تعداد اندکی از کارکنان با این حوزه آشنا هستند، گفت: دفتر مدیریت ایمنی از سال ۱۳۹۵ آغاز به‌کار کرده و یک مجموعه نوپا به‌حساب می‌آید، اینکه کارکنان شرکت این حوزه را نشناسند طبیعی نیست اما باید پذیرفت که ایمنی به‌طور مستقیم با افراد سرکار ندارد اما نبودش می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود.

مدیر ایمنی با بیان اینکه با جا افتادن مفهوم ایمنی در شرکت شاهد تحولات شگرفی خواهیم بود، گفت: پست مدیر ایمنی باید به‌عنوان یکی از پست‌های مدیریت‌های ارشد شرکت محسوب و به‌صورت مستقیم با مدیرعامل، مدیران ارشد و مدیران میانی در ارتباط باشد.

داوودی‌دانا با اشاره به نقش دفتر ایمنی گفت: این دفتر ضمن نظارت بر فرایند سیستم ایمنی، شناسایی و ارزیابی ریسک و زیرساخت مخاطرات، آموزش‌های عادی و تخصصی و ایجاد نظامنامه سیستم مدیریت ایمنی را نیز انجام می‌دهد.

گفتنی است؛ در چهل و نهمین برنامه مهمان هفته مدیران ایمنی فرودگاه‌های کرمان، بندرعباس، ارومیه، زاهدان، سنندج و لارستان نیز حضور داشتند و هریک دغدغه‌های خود را درخصوص عدم وجود ساختار سازمانی و چالش‌های این حوزه بیان کردند.