شناسهٔ خبر: 152056 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با تصمیم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران انجام می‌شود؛

موافقت با الحاق ۱۵۸ هکتار از اراضی به محدوده طرح جامع شهر نقده

ببینید | برگزاری شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور وزیر راه و شهرسازی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با الحاق ۱۵۸ هکتار از اراضی ملی کوزه‌گران و دیزج بزرگ به محدوده طرح جامع شهر نقده به شکل مشروط، موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی، مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر نقده، ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۲ موضوع الحاق حدود  ۱۵۸ هکتار از اراضی ملی کوزه‌گران و دیزج بزرگ به محدوده طرح جامع شهر نقده را با توجه به مصوبه مورخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان‌غربی در اجرای قانون جهش تولید مسکن مورد بررسی قرار داد. این شورا با توجه به صورتجلسه مورخ  ۹ مهر ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک و با توجه به اعلام نظر شماره ۱۲۶۷۵-۶۳-۰۲مورخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۲مرکز تحقیقات راه مسکن وشهرسازی مبنی بر قرارگیری اراضی مورد نظر در محدوده فرونشستی با نرخ پایین و کم بودن احتمال فرونشست زمین با مقادیر خطرزا در محدوده مذکور با الحاق اراضی مذکور مشروط به رعایت موارد زیر با کاربری مسکونی و تامین خدمات موافقت و مقرر کرد تا طرح تفصیلی با رعایت موارد زیر به تائید کمیسیون ماده ۵ برسد:

۱- رعایت موارد به شرح زیر با عنایت به نظر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی : 

-عدم حفر چاه آب و استحصال آب زیرزمینی با هدف تامین آب مورد نیاز مستحدثات و محوطه

-بارگذاری مستحدثات بسیار مهم و ضروری (مطابق آئین نامه۲۸۰۰) و اماکن آموزشی در بخش شمالی وشمال غربی محدوده الحاقی

-الزام به اجرا درز انقطاع در ساختمان‌های با ابعاد بیش از ۲۰ متر (طول یا عرض بنا)

-اعمال ممنوعیت صدور پروانه چاه زراعی و یا کف شکنی چاه‌های با کاربری زراعی ۱ کیلومتر اطراف محدوده الحاقی از طرف شرکت آب منطقه‌ای استان با درخواست کتبی و رسمی اداره کل راه و شهرسازی

۲- محور دسترسی اراضی به شهر صرفاً در حد پوسته راه موجود به محدوده شهر الحاق شود.  

۳- حریم ایمنی و حریم خطر زائی خط لوله گاز عبوری از شمال اراضی بر اساس استعلام از اداره کل پدافند غیر عامل استان و  منطقه ۸ عملیات انتقال گاز در طرح اعمال شود.

۴- اراضی واقع در حریم زیست محیطی مرغداری موجود در بلافصل شمال غربی اراضی از شمول الحاق حذف شود.

۵- مطالعات عارضه سنجی ترافیکی انجام و مورد تایید شورای ترافیک استان قرار گیرد.

۶- اراضی زراعی و باغی (مستثنیات منابع طبیعی یا تصرفی) که قابلیت حذف از محدوده طرح الحاقی را ندارند تا تعیین تکلیف با همان کاربری زراعی و باغی تثبیت شوند.

۷- حریم خط انتقال برق فشار متوسط مطابق اعلام نظر شرکت توزیع نیروی برق رعایت شود

۸- حریم و بستر مسیل‌های عبوری و چاه‌های زراعی و پیزومتری موجود بر اساس استعلام مجدد از آب منطقه‌ای در اسناد طرح لحاظ شود. ضمنا با توجه به تاکید وزارت نیرو تامین آب این اراضی صرفا از محل صرفه‌جویی و مدیریت مصرف منابع فعلی آب شرب شهر امکان‌پذیر خواهد بود.

در پایان مصوبه تاکید شده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح ها ، نقشه محدوده شهر با الحاق اراضی مورد نظر جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط در اختیار دبیرخانه شورایعالی قرار گیرد.