شناسهٔ خبر: 15224 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

جزئیات اقدامات وزارت راه‌و‌شهرسازی در برنامه مشهد ۲۰۱۷/ تامین زیرساخت‌ها و تدوین طرح هویت‌بصری پایتخت فرهنگی جهان اسلام در دستور کار

مشهد عضو کارگروه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی مشهد ۲۰۱۷ در وزارت راه و شهرسازی گفت: تامین زیرساخت‌های ارتباطی، تدوین طرح هویت‌بصری با موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام و تقویت زیرساخت‌های عمرانی مشهد بخشی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در طرح مشهد ۲۰۱۷ است.

فرزانه صادق‌مالواجرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات معاونت معماری و شهرسازی برای طرح مشهد ۲۰۱۷ به تاریخچه انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تدوین برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی برای برگزاری کلان رویداد فرهنگی و توسعه‌ای سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است. انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یکی از مصوبات اجلاس سال ۲۰۱۰ سازمان آیسسکو در باکو بود که در آن اجلاس، اعضا برای تعیین پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ میلادی تصمیم‌گیری کردند.

عضو کارگروه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی مشهد ۲۰۱۷ در وزارت راه و شهرسازی افزود: مقرر شد در سال ۲۰۱۷ میلادی مصادف با دی ماه ۱۳۹۵ تا دی ماه ۱۳۹۶ مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در میان کشورهای آسیایی غیرعرب باشد.

صادق مالواجرد ادامه داد: برنامه تعیین پایتخت فرهنگی جهان اسلام با تاکید بر احیا و توسعه امت اسلامی از سال ۲۰۰۵ میلادی میلادی با انتخاب مکه مکرمه به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی جهان اسلام آغاز شد و از آن سال تاکنون ۲۷ شهر از کشورهای جهان اسلام این عنوان را برای یک سال به خود اختصاص داده‌اند.  

مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های ارزشمند با اشاره به اینکه سال ۲۰۰۵ میلادی تنها سالی بود که یک شهر به تنهایی عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به خود اختصاص داد گفت: سازمان آیسسکو هر سال سه شهر، شامل یک شهر از جهان عرب، یک شهر از کشورهای آسیایی و شهری دیگر از کشورهای غیر عرب قاره آفریقا را به عنوان پایتخت فرهنگ‌اسلامی معرفی می‌کند. شهر اصفهان در سال ۲۰۰۶ میلادی پایتخت فرهنگ اسلامی در آسیا بود.

صادق مالواجرد ادامه داد: مشهد علاوه بر برخورداری از این عنوان در میان کشورهای آسیایی، در سال ۲۰۱۷ میزبان اجلاس جهانی آیسسکو نیز خواهد بود و همزمانی این رویدادها فرصتی مناسب و مغتنم را برای بازآرایی سیمای ذهنی مشهد در جهان، عرضه و انتقال پیام‌های فرهنگی با بهره‌گیری از توانمندی مردمی و هنری، ظرفیت و جایگاه اصیل تاریخی و فرهنگی مشهد به جهانیان فراهم آورده است.

وی با تاکید بر اینکه بالاترین مرجع تصمیم‌گیری، مدیریت و برنامه‌ریزی در مشهد ۲۰۱۷ شورای عالی سیاستگذاری ملی و پس از آن شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی استانی است گفت: سیاستگذاری کلان و هماهنگی در مدیریت یکپارچه کلیه فعالیت‌های مرتبط، نظارت و هماهنگی در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های مرتبط با پایتخت جهانی فرهنگ اسلامی، پیش‌بینی و تصویب اعتبارات لازم، ایجاد تمهیدات حقوقی و تخصیص بودجه و نظارت بر عملکرد مالی ، بررسی و اظهارنظر کارشناسی نسبت به موضوعات، طرح‌ها و گزارش‌های واصله از شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی استان و اتخاذ شیوه‌های ترغیب و نظام انگیزشی متناسب جهت حضور فعال در سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله وظایف شورای عالی مشهد ۲۰۱۷ است. معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی جزو اعضای شورای عالی سیاستگذاری مشهد ۲۰۱۷  و مسئول پیگیری اقدامات محوله به وزارت راه و شهرسازی برای برگزاری این برنامه بین‌المللی است.

وی در پایان افزود: از مهمترین اقدامات واگذارشده به وزارت راه و شهرسازی در این شورا، تامین زیرساخت‌های ارتباطی برگزاری این طرح (مشهد ۲۰۱۷) و نیز تدوین طرح هویت‌بصری در مدیریت بصری‌شهری با موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام و برگزاری کارگروه فعالیت‌های عمرانی با محوریت وزیر راه و شهرسازی و اتخاذ تصمیمات مناسب در تقویت زیرساخت‌های عمرانی مشهد است.

گفتنی است آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) فعال شده است. مقر این سازمان که ۵۱ کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند شهر رباط در کشور مغرب است. این سازمان که با هدف هماهنگ‌سازی، گسترش تعامل و همکاری‌های کشورهای اسلامی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلامی، فعالیت می‌کند دو دفتر منطقه ای در شارجه و تهران دارد. همچنین مهمترین فعالیت‌های آیسسکو در چهار محو میراث، هویت اسلامی و الزامات جهانی شدن، تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار، گفت و گو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام است.

(متن جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی مشهد ۲۰۱۷ را اینجا بخوانید.)

(اقدامات مشترک وزارت راه و شهرسازی را با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اینجا بخوانید.)

نظر شما