شناسهٔ خبر: 152283 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طی پیامی به مناسبت هفته پژوهش تاکید شد؛

مطالعات و پژوهش محرک‌ تولید و پیشران پیشرفت کشور است

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پیامی به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش تاکید کرد: هفته پژوهش، فرصت مناسبی برای بررسی دستاوردها و چالش‌های فراروی حوزه پژوهش، پژوهشگران کوشا در سطح کشور، سازمان‌ها و نهادهای گوناگون علمی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش پیامی صادر کرد.

متن پیام بدین شرح است: بی‌تردید پژوهش به‌ عنوان پایه و اساس دانایی و توانایی، ضامن اقتدار و خودکفایی جوامع  است. همچنین دستیابی به توسعه پایدار، مرهون اهتمام ویژه به تحقیق و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه انسانی است.

در همین‌ راستا اختصاص هفته‌ای از سال، تحت عنوان «هفته پژوهش» برای ترویج فرهنگ پژوهشگری و  تکریم پژوهشگران کشور، به شان والای امر پژوهش و نیز پژوهشگران اشاره دارد. تحقیق و پژوهش شاهراه ورود به خودکفایی و استقلال همه‌جانبه کشور است. پژوهش و نوآوری در کنار رشد جایگاه علمی ایران در جامعه جهانی، در صورت کاربردی شدن و بهره‌برداری از آن در بخش‌های مختلف، زمینه‌ساز خودکفایی و استقلال اقتصادی کشور خواهد شد. همان‌طور که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با عنایت خاص به مقوله پژوهش بر بهره‌گیری از روش‌های نوین و مبتنی بر پژوهش در پیشبرد امور تاکید دارند و رهنمودهای ارزشمند ایشان چراغی فراروی سیاست‌گذاران حوزه پژوهش و فناوری است و علم و تحقیق را کلید قطعی پیشرفت کشور عنوان کرده‌اند .

همچنین، با توجه به حرکت شتابان و روبه‌رشد جامعه جهانی و شکاف عمده میان کشورها در میزان دسترسی به علم و تکنولوژی نوین، آینده، متعلق به کشورهایی خواهد بود که اهداف ملی خود را برپایه علم و تحقیق تنظیم کنند. بنابراین امروزه سرمایه‌گذاری در امر پژوهش از روش‌های شناخته شده برای توسعه کشورها است.

بسیاری از توفیق‌های بدست آمده در کشور ما نیز مرهون انجام پژوهش‌ها و فعالیت پژوهشگران است.

در شرایط حاضر، برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله و پاسخگویی به احتیاجات کشور نیازمند تحقیق و پژوهش به‌صورتی جهادگونه همراه با ایجاد تحول در زیربخش‌های مربوط به حوزه راه و شهرسازی هستیم و همان‌طور که وزیر راه و شهرسازی، ارتقای فناورانه و مردم‌پایه را از اهداف و اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی  و این ویژگی را یکی از محرک‌های تولید و پیشران پیشرفت کشور برشمردند، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در همان مسیر گام نهاده است.

از این‌ رو خلاقیت، ابتکار، نوآوری و خودباوری پژوهشگران در شرایط تحریم و فشارهای بین‌المللی، ضامن خودکفایی کشور و حضور موثر در رقابت‌های علمی و اقتصادی در عرصه‌های جهانی است. بر همین‌ اساس این هفته فرصت مناسبی برای بررسی دستاوردها و چالش‌های فراروی حوزه پژوهش، پژوهشگران کوشا در سطح کشور، سازمان‌ها و نهادهای گوناگون علمی است. 

به‌همین مناسبت ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، تلاش‌های خستگی‌ناپذیر تمامی فرهیختگان و پژوهشگران خانواده بزرگ راه و شهرسازی بویژه محققین، اعضاء هیئت علمی، کارشناسان و همکاران پرتلاش خود در مجموعه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را ارج نهاده و از تلاش آنان در عرصه علم و عمل صمیمانه قدردانی می‌کنم.