شناسهٔ خبر: 152330 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

خلیج فارس از ظهر امروز مواج می‌شود

دریای خزر- طوفان- موج- تلاطم سازمان هواشناسی کشور از افزایش سرعت وزش باد ارتفاع موج در خلیج فارس تا پایان هفته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار دریایی سطح زرد سازمان هوانشاسی کشور، سامانه افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع موج از ظهر یک‌شنبه آغاز شده و تا اواخر وقت جمعه ادامه می‌یابد.

نوع مخاطره این سامانه، وزش باد به نسبت شدید (بیشینه سرعت وزش باد ۲۴ نات) و افزایش بیشینه ارتفاع موج بیش از یک متر در سواحل و بیش از ۱.۵ متر در مناطق دور از ساحل اعلام شده است.

روزهای یک‌شنبه و دوشنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و غرب هرمزگان در خلیج فارس و روز چهارشنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر با این سامانه مواجه خواهند شد.

این سامانه پنج‌شنبه و جمعه هم در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و غرب هرمزگان در خلیج فارس فعال است.

مخاطراتی پیش‌بینی شده برای این سامانه، احتمال آسیب به شناورها بخصوص شناورهای سبک، اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی، احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحلی و اختلال موقت در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی است.

منع فعالیت‌های تفریحی و تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و همچنین اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی ساحلی و فراساحلی به خصوص فعالیت سکوهای نفتی توصیه شده است.

سامانه دوم افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع موج نیز پیش از ظهر دوشنبه تا ظهر چهارشنبه موجب افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۲ نات و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی بیش از  ۱.۲ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۱.۵ متر خواهد شد.

روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان در دریای خزر درگیر این سامانه می‌شوند و خطر غرق شدن شناگران و آسیب به تورهای صیادی، احتمال آسیب به شناورهای سبک و تفریحی و اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی در این مناطق وجود دارد.

سازمان هواشناسی به منع شنا و غواصی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی توصیه کرده است.