شناسهٔ خبر: 152382 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دومین نشست تخصصی ذیحسابان و مدیران مالی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد

دومین نشست ذیحسابان دومین نشست تخصصی ذیحسابان و مدیران مالی وزارت راه و شهرسازی با محوریت صورت‌های مالی تلفیقی روز یکشنبه ۱۹ آذرماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین نشست تخصصی ذیحسابان و مدیران مالی وزارت راه و شهرسازی با محوریت صورت‌های مالی تلفیقی وفق تکالیف مندرج در ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره ۱۹ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور و نامه شماره ۱۰۵۳۷۸/۵۴ مورخ ۱۱/۰۶/۱۴۰۲ خزانه‌دار کل کشور، با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی، جمعی از مدیران و معاونان این وزارتخانه، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و... برگزار شد.

اصغر صمدی، ذیحساب و مدیر امور مالی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت صورت‌های مالی تلفیقی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی طبق تکالیف جدید در خصوص تهیه صورت‌های مالی تلفیقی و الزامات قانونی آن، به‌ عنوان یک واحد گزارشگر اصلی و گروه گزارشگر مکلف است، صورت‌های مالی تلفیقی مجموعه وزارتخانه اعم از ستاد وزارتخانه و تمامی دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه (متمرکز و استانی) را تهیه و به مراجع قانونی ذی‌صلاح از جمله وزارت امور اقتصاد و دارایی و دیوان محاسبات کل کشور در موعد مقرر ارائه کند.

وی افزود: با توجه به اهمیت مأموریت‌های مالی تلفیقی در راستای ارائه محتوای اطلاعاتی که برای تصمیم گیری در سطح وزارتخانه و سطح کلان دولت دارد، همچنین نامه خزانه‌داری کل کشور مبنی بر ضرورت ارائه صورت‌های مالی تلفیقی، وزارت راه و شهرسازی و زیر مجموعه‌ها تا تیرماه سال ۱۴۰۳، تصمیم بر آن شد که این نشست هم‌اندیشی با شناسایی چالش‌ها و اتخاذ راهکارهایی در راستای هماهنگی و همکاری این ذی‌حساب‌ی با کلیه ذیحسابان دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه برگزار شود.

صمدی تصریح‌کرد: اهمیت صورت‌های مالی تلفیقی در سودمندی آن در تصمیم گیری و ایفای مسئولیت پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی و به‌تبع آن دولت به مردم و مراجع نظارتی است.

ذیحساب و مدیر امور مالی وزارت راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: این صورت‌های مالی در نهایت پس از ارائه به وزارت امور اقتصاد و دارایی با سایر صورت‌های مالی دستگاه‌های اجرایی دیگر تلفیق می‌شوند و صورت مالی دولت را تشکیل می‌دهند که از طریق ارائه آن به قوه مقننه در راستای شفاف سازی دارایی‌ها و بدهی‌های دولت به‌صورت کلی ترازنامه دولت که مبین عملکرد سالانه دولت و قوه مجریه است در معرض عموم مردم و نماینده‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه صورت‌های مالی تلفیقی محقق نخواهد شد مگر با تعامل و همکاری کلیه زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی، گفت: از مدعوین خواسته شده است تا از نقطه نظرات متولیان امر مدیران خزانه‌داری کل و وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان حسابرسی بهره لازم برده شود و رهنمودهای مبنی بر اجرای دقیق رویه‌های تلفیق و رعایت کامل استاندارد حسابداری بخش عمومی شماره ۱۵ مربوط به‌صورت‌های مالی تلفیقی ارائه شود.

گفتنی است، وزارت راه و شهرسازی پس از این نشست به‌عنوان گزارشگر کل واحدهای کنترل کننده باید صورت‌های مالی تلفیقی خود را به‌انضمام تمامی واحدهای کنترل شوند (شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و زیرمجموعه‌ها) به‌صورت یک شخصیت واحد ارائه کند.