شناسهٔ خبر: 152386 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برخورد با ناوگان باری متخلف اضافه تناژ در آذربایجان‌غربی

96d5ff0c-89b2-454f-bd19-d6911238eb89.jpg امسال بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ تن اضافه تناژ ناوگان حمل و نقل کالا در جاده‌های آذربایجان غربی شناسایی و کشف شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، ایرج دست نشان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: تمام بارهای عبوری در سطح راه‌های کشور باید از نظر وزن و ابعاد بر اساس مقررات حمل و نقل بار باشند و ناوگان دارای بارهایی با حجم و وزن آن خارج از استانداردهای لازم، ملزم به دریافت پروانه عبور از ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هستند. 

وی خاطر نشان کرد: اداره ایمنی و ترافیک در استان متولی صدور پروانه عبور بوده و تعیین ساعت تردد، سرعت و مسیرهای عبور مجاز از جمله مواردی را شامی می‌شود که در پروانه عبور بارهای ترافیکی قید شده است. 

این مقام مسئول افزود: طی هشت ماهه اول سال جاری، در ۶ مرکز صدور پروانه تردد بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ پروانه عبور بارهای ترافیکی در جاده‌های استان صادر شد. 

دست نشان در ادامه با اشاره به طرح تشدید برخورد با متخلفین اضافه تناژ اذعان کرد: بارگیری محمولات با وزن بیش از حدمجاز به عنوان تخلف اضافه تناژ محسوب می‌شود که کنترل دروازه‌ای ناوگان حمل و نقل کالا در محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی در حال انجام بوده به نحوی که در سال جاری بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ تن اضافه تناژ ناوگان حمل و نقل کالا شناسایی و کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۵ درصدی داشته است. 

وی با توجه به طرح شناسایی برخورد با متخلفین اضافه تناژ اعلام کرد: طرح مذکور در قالب گشت‌های مشترک به اتفاق پلیس راه استان و انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالا، در کلیه محورها به خصوص در مبادی بارگیری (معادن) انجام می‌شود. 

  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با توجه به اینکه وسایل نقلیه سنگین سهم زیادی در ترددهای روزانه استان دارند، تصریح کرد: حمل بار بیش از ظرفیت مجاز وسیله نقلیه به شبکه راه‌های کشور که با هزینه بسیار زیاد ساخته شده‌اند خسارت وارد می‌کند، کار کنترل و شناسایی ناوگان باری متخلف اضافه تناژ به صورت مستمر محورهای مواصلاتی استان به منظور تامین ایمنی تردد و جلوگیری از اختلال در تردد و هرگونه حوادث جاده‌ای و همچنین حفظ و نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی مشخصات بار برای حمل در جاده باید از نظر ابعاد و وزن، منطبق با مقادیر تعریف شده در مقررات حمل و نقل بار در راه‌ها باشد و در صورت رعایت نکردن این موضوع با متخلفان برخورد می‌شود.