شناسهٔ خبر: 15239 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس بنیاد مسکن خبر داد:

۷۰ درصد مسکن روستاییان کشور غیرمقاوم است/ افتتاح ۸۲ درصد از مسکن مهر شهرهای زیر ۲۷ هزار نفر

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بر اساس طرح جامع مسکن روستایی، ۷۰ درصد مسکن روستاییان کشور غیر مقاوم است که مقاوم‌سازی آنها در اولویت این مجموعه قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا علیرضا تابش روز شنبه در نشست شورای تامین مسکن سیستان و بلوچستان اظهار داشت: انتظار می رود تا سال ۱۴۰۵ آمار مسکن غیرمقاوم روستایی در کشور ۴۰ درصد کاهش یابد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: تا کنون حدود ۸۲ هزار مسکن در حوزه مسکن روستایی کشور نوسازی شده است و بقیه مسکن های کم دوام و بی دوام این حوزه نیز برای جلوگیری از خطرات احتمالی نیاز به بهسازی دارد.

تابش ادامه داد: پرداخت تسهیلات سالانه به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از محل اعتبارات داخلی بانک ها تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال (برای هر نفر ۱۵۰ میلیون ریال) تصویب و به تمام بانکها ابلاغ شده است.

این مقام مسئول افزود: متاسفانه سیستان و بلوچستان از استان هایی به حساب می آید که پایین ترین جذب را در حوزه این تسهیلات داشته است.

تابش افزود: همچنین برای استان های محروم مثل سیستان و بلوچستان درصدی از حساب صد امام(ره) ویژه افراد زیر پوشش کمیته امداد اختصاص داده شده که علاوه بر بهره مندی از وام ۱۵۰ میلیون ریالی از حوزه اعتبارات داخلی بانکها و آورده نقدی خود از وام بلاعوض ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریالی این حساب نیز برای تکمیل ساخت بهره مند شوند.

تابش گفت: ۳۴۷ هزار واحد از مسکن مهر شهرهای زیر ۲۷ هزار نفر زیر نظر بنیاد مسکن قرار دارد که تا کنون ۸۲ درصد از این مسکن ها افتتاح شده و ۱۸ درصد دیگر نیز آماده افتتاح است.

وی مجموعه های ۲۴۷ واحدی سیرکان سراوان و ۱۰۸ واحدی راسک سرباز را از جمله طرح های آماده افتتاح دانست که تنها به دلیل نبود آب و برق به بهره برداری نرسیده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: پیشنهاد می شود با مشارکت این بنیاد، حوزه اعتبارات داخلی استانداری و ادارات مربوطه در سیستان و بلوچستان مشکل آب و برق این طرح ها حل شود تا در پایان سال ۹۴ شاهد جشن پایان ساخت مسکن مهر زیر نظر بنیاد مسکن در کشور باشیم.

تابش خواستار حل مشکل صدور اسناد مالکیت در زمینه کاهش دعاوی شد و افزود: اختلاف هزینه مربوط به بهای سند را در روستاهای زیر پوشش بنیاد مسکن تمام و کمال پرداخت می کنیم.

وی همچنین خواستار تعامل و وفاق بین ثبت اسناد و نهادهای مربوطه برای حل مشکلات زمین های تصرفی در زمینه افزایش سطح رضایت عمومی مردم در این استان شد.

وی در خصوص حل مشکلات مربوط به توسعه روستاها در مجاورت منطقه آزاد چابهار گفت: در نظر داریم با همکاری دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی طرح های مشارکتی برای توسعه این روستاها اجرا شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: همچنین در خصوص توسعه روستاهای مرزی استان می توان از محل اعتبارات مناطق جنگ زده و برای توسعه روستاهای گردشگری نیز با امضای تفاهم نامه بین استانداری، میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعتبار لازم را جذب کرد.

مدیر کل ثبت اسناد سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: شش هزار سند مالکیت روستایی در استان آماده است که با توجه به تغییر بهای سند مالکیت از ۳۰۰ هزار ریال به ۵۰۰ هزار ریال، تنها ۶۰۰ سند صادر شده است.

غلامرضا شهریاری افزود: بیشتر نقشه ها در مناطق روستایی سیستان و بلوچستان سنتی و دستی است و بر این اساس خواستار تامین بودجه برای بروز رسانی این نقشه ها هستیم./

نظر شما