شناسهٔ خبر: 152397 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آغاز رزمایش ترافیکی طرح راهداری زمستانی در خراسان جنوبی

رزمایش زمستانی (2).jpg طرح راهداری برای عملیات نگهداری زمستانی راه‌ها از ۱۹ آذر ماه هم زمان در استان خراسان جنوبی شروع می‌شود و تا ۲۵ اسفند ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان‌جنوبی)، اسداله جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به آغاز رزمایش ترافیکی طرح راهداری زمستانی گفت: در استان نیز ۲۵۰ راهدار با ۱۸۵ دستگاه ماشین آلات راهداری (سبک و سنگین) مشارکت دارند. 

وی افزود: همچنین ۳۳ باب راهدارخانه، ۴۵ سکوی استراحت و ۳۵ باب مجتمع خدماتی رفاهی آماده شده و در خدمت کاربران جاده‌ای خواهند بود. 

جلال زاده در ادامه به ذخیره‌سازی ۲۰ هزار تن شن و نمک در سوله‌ها و راهدارخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: تمامی همکاران و راهداران نیز در قالب گشت‌های راهداری مشغول خدمت‌رسانی به کاربران جاده‌ای در محورهای مواصلاتی خواهند بود. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی به تشریح قسمتی از عملیات راهداری صورت گرفته از ابتدای امسال تاکنون پرداخت و گفت: از ابتدای سال به‌منظور ایمنی راه‌های استان ۲۴۰۰ کیلومتر خط کشی در جاده‌های سطح استان انجام و ۹۶۰ کیلومتر آسفالت در طی بازه زمانی آذر ماه سال گذشته تا آذر امسال در سطح استان انجام شده‌است. 

جلال زاده یادآور شد: همچنین طی این مدت عملیات اصلاح شیب شیروانی در ۱۴۰ کیلومتر از محورهای استان به انجام شده‌است. 

وی خاطر نشان کرد: ماشین‌آلات آماده اداره کل در گردنه‌های برفگیر و راهدارخانه‌ها مستقر خواهند شد و تمام توان خود را جهت ارائه خدمات مطلوب به کاربران جاده‌ای خواهند داشت. 

سردار حسن شجاعی نسب فرمانده انتظامی استان هم این مراسم گفت: هدف از اجرای رزمایش طرح زمستانی، تسهیل عبور و مرور و ایمنی ترافیک در جاده‌های به‌مدت ۹۰ روز توسط دستگاه‌های خدمت رسان در این حوزه است. 

وی با اشاره به اینکه وقوع حوادث زمستانی می‌تواند منجر به ایجاد چالش‌های در جاده‌ها شود، تأکید کرد: لذا اجرای به‌موقع محدودیت‌ها و حضور به‌موقع دستگاه‌های خدمتگزار، در این زمینه بسیار تأثیر گذار است. 

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه در شهرستان‌های استان هم آمادگی‌های لازم در این خصوص وجود دارد، تصریح‌کرد: برای مدیریت ترافیک جاده‌ای نیاز به‌هم افزایی و همکاری همه دستگاه‌های مربوط در این حوزه است. 

به گفته وی بی‌انضباطی ترافیکی و انجام رفتارهای پر خطر می‌تواند سبب ایجاد چالش‌های شود که مخاطراتی را برای خانواده‌های بسیاری به وجود می‌آورد. 

وی خاطر نشان کرد: حوادث جاده‌ای علت بسیاری از حوادث اجتماعی است لذا باید برای تدوین نقشه راه فرهنگ ترافیک اقدامات لازم انجام شود. 

لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش آمار تصادفات

سید محمد رضا طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی نیز تأکید کرد: فرهنگ‌سازی برای کاهش آمار تصادفات ضرورت دارد. 

وی با اشاره به اینکه به‌دلایل مختلف آمار تصادفات در محورهای مواصلاتی استان زیاد است، افزود: ضرورت دارد در این خصوص فرهنگ‌سازی شود تا مردم بدانند که هزینه سرعت غیرمجاز و تخلف در این زمینه، جان مردم است. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی خاطر نشان کرد: استفاده از زنجیر چرخ به‌عنوان زنجیر سلامت باید در بین مردم با فرهنگ‌سازی، نهادینه شود. 

طالبی تأکید کرد: مردم برای حفظ جان خود و هم نوعان خود مقررات راهنمایی و رانندگی را باید رعایت کنند تا در جاده‌ها با مشکل ترافیکی مواجه نشوند. 

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش ۳۰ درصدی ترددها در این فصل دارد، اضافه‌کرد: تصادف به عوامل مختلفی بستگی دارد لذا با انجام اقدامات خوب و به‌موقع باید سفری خوبی را داشته‌باشیم.