شناسهٔ خبر: 152414 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد مطرح کرد:

نصب باک اضافه در ناوگان حمل‌ونقل با هدف قاچاق سوخت، بازی با جان مردم

محمدرضا بشیری معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد گفت: برخی رانندگان در ناوگان حمل‌ونقل باری و یا مسافر اقدام به تغییر ظرفیت مخزن سوخت کرده و یا مخزن اضافه نصب می‌کنند که نه‌تنها اقدامی خلاف قانون بوده، بلکه جان سرنشینان، مسافران و سایر کاربران جاده را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، محمدرضا بشیری با بیان اینکه یکی از وظایف این اداره کل، همکاری با دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برخورد با معضل باک اضافه و غیراستاندارد است، اظهار کرد: در این زمینه بازدیدهایی به منظور کنترل ناوگان، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، افزود: برخی رانندگان ناوگان سنگین با بیان دلایلی از جمله طی کردن مسافت‌های طولانی و ... اقدام به نصب باک‌ غیر استاندارد و یا باک اضافه می‌کنند که این موضوع برخلاف قوانین مصوب کشور است.

بشیری ادامه داد: بعضاً مشاهده می‌شود مالکان ناوگان اتوبوسی در برخی از مسیرها با تغییر وضعیت فنی ناوگان اقدام به نصب باک دوم، تغییر ظرفیت باک و یا جاساز می‌نمایند که لازم است در بازدیدهای مستمر مدیران فنی و یا دوره‌ای مراکز معاینه فنی کنترل و از فعالیت این ناوگان جلوگیری شود؛ چراکه این اقدامات موجب بر هم خوردن تعادل ناوگان شده و مخاطراتی همچون کاهش ایمنی سفرها در پی دارد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه تنها کاربرد این باک‌های غیرمجاز و غیراستاندارد، قاچاق گازوئیل است، گفت: متأسفانه برخی افراد منفعت‌طلب بدون توجه به اصل کارکرد اتوبوس که خدمت به مسافران است، از این ناوگان استفاده نادرست کرده و ضمن به خطر انداختن جان خود و سرنشینان، جان دیگر استفاده‌کنندگان از راه‌ها را نیز به خطر می‌اندازند.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، ابراز کرد: در ویرایش جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 1400 با رویکرد برخورد جدی با این موضوع، داشتن کالا یا سوخت به منزله تخلف قاچاق و یا سوخت خارج از شبکه تلقی شده و با متخلفان بر اساس قانون برخورد می‌شود.

وی اظهار کرد: در کنترل‌هایی که به‌صورت گشت مشترک با نمایندگان اعضاء کارگروه (اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، پلیس امنیت اقتصادی و دبیرخانه برنامه‌ریزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز) انجام می‌شود، ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌صورت اتفاقی مورد بازدید قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده تخلف، مالک ملزم به فک باک اضافه جاساز و نصب مخزن استاندارد می‌شود.

بشیری در خاتمه تأکید کرد: مراکز معاینه فنی نیز موظف هستند در بازدیدهای دوره‌ای، خودروها را دقیق بررسی کرده و در صورت مشاهده تغییر در مشخصات فنی، از صدور برگه معاینه فنی امتناع کنند. همچنین مدیران فنی نیز در شرکت‌های حمل‌ونقل در صورت مشاهده تغییرات فنی باید ضمن ارسال گزارش به مراجع مربوطه، از صدور صورت‌وضعیت و بارنامه خودداری کنند.