شناسهٔ خبر: 152474 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

بارش برف و باران در ۱۲ استان کشور از روز چهارشنبه

رگبار رعد و برق باد و باران سازمان هواشناسی نسبت به لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، سقوط سنگ از ارتفاعات و احتمال بهمن به دنبال تشدید فعالیت سامانه بارشی از روز چهارشنبه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، تشدی فعالیت سامانه بارشی در روز چهارشنبه موجب بارش باران، در مناطق گرمسیر رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، بارش برف در ارتفاعات، رخداد مه و احتمال بهمن می‌شود.

این سامانه کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه، کردستان، غرب و جنوب اصفهان، نیمه جنوبی لرستان، زنجان و جنوب استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل را در بر می‌گیرد.

بارش‌ها مخاطراتی از جمله اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر و صاعقه را به همراه دارد.

احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهن‌سال و تنش دمایی در سالن‌های دامداری مرغداری و گلخانه‌ها نیز پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر و محدودیت در فعالیت‌های عمرانی توصیه کرده است.

آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به نقاط مسقف در این شرایط جوی ضروری است.