شناسهٔ خبر: 152593 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

ساخت بیش از ۷۰ شناور در دستور کار قرار دارد

ببینید | برگزاری رویداد شرکت‌های دانش بنیان حوزه مسکن و حمل و نقل با حضور وزیر راه و شهرسازی در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری وزیر راه و شهرسازی با اعلام تحویل ۵۰ شناور در دولت سیزدهم گفت: ساخت بیش از ۷۰ شناور در دستور کار قرار دارد و بیش از ۵۰ شناور نیز در مرحله مناقصه است که دستاورد بزرگی در حوزه حمل‌ونقل دریایی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جمع شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه حمل و نقل و ساختمان اظهار کرد: توافقات و قراردادهای بسیار خوبی با کشورهای خارجی در حوزه بنادر و حمل‌ونقل هوایی محقق  شده که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم اطلاع رسانی کنیم.

همه ظرفیت‌ها برای جهش در اقتصاد دریامحور آماده است 

بذرپاش با اشاره به ابلاع سیاست‌های توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری گفت: ایران کشوری است که دارای ۱۸۵۰ کیلومتر نوار سواحلی در جنوب بوده و به دریای آزاد دسترسی دارد که با احتساب جزایر موجود و سواحل شمال، همه طرفیت‌ها  برای جهش در حوزه اقتصاد دریا محور آماده است.

تحویل ۵۰ شناور در دولت سیزدهم

وی افزود: ساخت بیش از ۷۰ شناور در دستور کار قرار دارد و بیش از ۵۰ شناور نیز در مرحله مناقصه است، علاوه بر این، ۵۰ شناور هم در دولت سیزدهم تحویل شده است.

به گفته بذرپاش، پس از ابلاع سیاست‌های توسعه اقتصاد دریا محور توسط مقام معظم رهبری، فرصت‌های بی نظیری در حوزه دریایی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده است.

وی در ادامه به اهمیت توسعه ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: در حوزه هوایی، هم در بخش توسعه ناوگان و هم تعمیرات، اقدامات خوبی انجام شده و امروز کمترین نیاز را برای اعزام هواپیما به خارج به منظور تعمیرات داریم و در حوزه تعمیرات نیز بخش زیادی از نیازهای پاسخ داده شده اما تا به مرحله ساخت هواپیما نرسیم دست از تلاش بر نمی داریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای توسعه فرودگاه‌ها علاوه بر فرودگاه امام خمینی(ره) برای سایر فرودگاه‌های کشور نیز در طرح جامع توسعه نظام فرودگاهی کشور، برنامه‌های مشابه دیده شده است.

رکورد پروازهای عبوری از آسمان ایران شکسته شد

بذرپاش یادآور شد: رکورد پروازهای عبوری از آسمان ایران در ماه گذشته با وجود تحریم‌ها، ملاحظات امنیتی و مناطق ممنوعه، شکسته شد که اتفاق بزرگی است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: توسعه ناوگان و خدمات فرودگاهی نیز نیازمند همراهی شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه است تا افزایش کیفیت و کاهش قیمت خدمات فرودگاهی را تحقق بخشیم‌ چرا که خدمات فرودگاهی به شکل مستقیم با نظرسنجی مردم همراه است.

به گفته بذرپاش، مبادی ورودی کشور که جابه‌جایی مسافر و ترانزیت بار از آن‌ها انجام می‌شود، مثل فرودگاه‌ها، بنادر و پایانه‌های مرزی از لحاظ سطح تکنولوژی باید در سطح بالایی قرار گیرد چرا که قضاوت بین‌المللی از سوی سرمایه گذار، فعالان تجاری گردشگران و ..‌. را درباره کشورمان شکل می‌دهد. 

وی در ادامه به نیازهای حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و افزود: در این حوزه باید از پلتفرم‌های مرتبط ارائه شده از سوی شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: کشوری که بیش از ۲۸۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی با هزینه‌های بالای نگهداری دارد، نیازمند رویکردهای فناورانه و تصمیمات شجاعانه برای تامین منابع مالی در این حوزه است.

گفتنی است، سید میعاد صالحی معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز در این مراسم با توضیح نقشه مسیرهای ریلی بین المللی و جایگاه ایران، بر ضرورت نفوذ تکنولوژی در راه آهن تاکید کرد.

به گفته صالحی، ایران دارای ۱۵ هزار کیلومتر ریل است و نفوذ فناوری می‌تواند جهش بزرگی در راه‌آهن ایجاد کند.

وی افزود: نیازهای فناورانه حوزه حمل و نقل ریلی احصا شده و قراردادهایی هم تا کنون با شرکت‌های دانش بنیان منعقد شده که باید این همکاری‌ها افزایش یابد.