شناسهٔ خبر: 152708 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

افزایش هزینه نگهداری اتوبوس و نابرابری قیمت هزینه و درآمد

اتوبوس معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری گفت: معضل کمبود اتوبوس تنها برای این استان و یا خط شهرکرد- تهران نیست بلکه مشکل بزرگ کشوری است و در استان‌های هم‌جوار بسیاری از خط‌ها با کمبود ناوگان روبرو شده‌اند.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی (اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری) حسین مالکی گفت: معضل کمبود اتوبوس تنها برای این استان و یا خط شهرکرد- تهران نیست بلکه مشکل بزرگ کشوری است و در استان‌های هم‌جوار بسیاری از خط‌ها با کمبود ناوگان روبرو شده‌اند.

معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری افزود: باتوجه به افزایش هزینه نگهداری اتوبوس و نابرابری قیمت هزینه و درآمد حاصل از این شغل سبب شده تا علی‌رغم تلاش شرکت‌های مسافر در جهت جبران بخشی از هزینه‌ها ناوگان، حمل و نقل مسافربری به سمت فعالیت در شرکت‌های خصوصی حرکت کنند.

وی ادامه داد: با بروز این مشکلات در حوزه حمل‌ونقل مسافر مالکان ناوگان به منظور جبران خسارت و پوشش هزینه‌ها اقدام به فعالیت در دیگر بخش‌ها از جمله بخش‌خصوصی نموده‌اند، این مشکل به مرکز نیز اعلام شده است اما باید توجه داشت که با اتوبوس‌های وارداتی و یا افزایش نرخ بلیط معضل حل نمی‌شود چراکه اگر سرمایه‌گذار ۲۰ میلیارد تومان صرف خرید اتوبوس کند نمی‌تواند معادل آن درآمد داشته باشد.

مالکی اظهار داشت: بیشتر اتوبوس‌های استان در مسیر شهرکرد به تهران بود و تقریبا تمامی شرکت‌های مسافری ۱یا۲ سرویس در این مسیر داشتند اما امروز به جایی رسیدیم که تنها ۲ یا ۳ شرکت مسافربری خط تهران فعالیت دارند و با ۱ یا ۲ سرویس کار می‌کنند.

معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گفت: تمام ارگان‌های نظارتی باید دست به دست هم دهند تا قیمت در بازار کنترل شود و با تهیه بسته‌های حمایتی از قبیل روغن، لاستیک و ... تشویقی برای ناوگان مسافربری ایجاد کنند همچنین با کنترل نرخ واقعی در حمل و نقل مسافر و بررسی آن به صورت عرضه و تقاضا تا حدی می‌توان این مشکل را حل کرد.