شناسهٔ خبر: 152883 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران؛

۶۰ هکتار اراضی به محدوده طرح جامع شهر ایرانشهر الحاق می‌شود

ببینید | برگزاری شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور وزیر راه و شهرسازی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طبق مصوبه‌ای که به تایید اکثریت اعضای آن رسید با الحاق ۶۰ هکتار اراضی به محدوده طرح جامع شهر ایرانشهر با ۶ پیش شرط موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با کرمی استاندار سیستان و بلوچستان، مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع ایرانشهر، ابلاغ کرد.

بر این اساس، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ مصوبه مورخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستان در خصوص «الحاق ۶۰ هکتار اراضی به محدوده طرح جامع شهر ایرانشهر» در جهت تأمین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۲۴ آبان ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داده و ضمن موافقت با مصوبه شورای استان مبنی بر الحاق اراضی مذکور با کاربری مسکونی با تأمین خدمات جهت تأمین اراضی طرح اقدام ملی مسکن، مقرر کرد، طرح تفصیلی یکپارچه اراضی مذکور در هماهنگی و انسجام با طرح اراضی ۴۰ هکتاری موضوع طرح نهضت ملی مسکن واقع در درون محدوده شهری با سقف ظرفیت واحدپذیری مجموعاً حدود ۴ هزار واحد در قالب الگوی سکونت دوطبقه (با تراکم ساختمانی غالب ۱۲۰ درصد) و رعایت چارچوب زیر به تایید کمیسیون ماده پنج برسد:

۱. نقشه کنترل و هدایت آب‌های سطحی تهیه و پس از تائید شرکت آب منطقه‌ای استان در اسناد طرح منعکس شود. بخش‌های متداخل با حریم و بستر مسیل‌های احتمالی تحت کاربری «حریم» تثبیت خواهند شد. همچنین هرگونه تصمیم احتمالی در خصوص تبدیل مسیر آبراهه‌های متداخل با زمین به کانال، صرفاً در قالب نقشه یکپارچه مذکور و تائید شرکت آب منطقه‌ای استان امکان‌پذیر خواهد بود.

۲. سرانه خدماتی طرح در کلیه مقیاس‌ها اعم از شهری، منطقه‌ای، ناحیه‌ای و محلی بر اساس میزان مصوبه شورای‌عالی در خصوص «تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آن‌ها» تأمین شود.

۳. با عنایت به ملاحظات دفاعی - امنیتی مبنی بر صیانت از اسکان روستایی در نوار مرزی، مقرر شد تا اتخاذ تدابیر پیشگیرانه توسط شورای مسکن استان در خصوص عدم ایجاد ظرفیت مازاد و جلوگیری از سیاست‌های مشوق مهاجرت از روستاها و شهرهای پیرامونی صورت گیرد، لذا بر تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن صرفاً به میزان ثبت‌نام کنندگان حائز چهار استعلام سبز تأکید می‌شود.

۴. مطالعات در خصوص عارضه‌سنجی ترافیکی تهیه و به تایید شورای هماهنگی ترافیک استان برسد.

۵. با توجه به تأکید نماینده وزارت نیرو، تأمین آب این واحدها صرفاً از محل صرفه‌جویی و مدیریت مصرف منابع فعلی شرب این شهر امکان‌پذیر خواهد بود.

۶. عدم تداخل عرصه الحاقی با شهرک‌ها و نواحی مصوب صنعتی از طریق استعلام از شرکت شهرک‌های صنعتی کنترل شود.

در پایان تأکید شده‌است: در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها و. ..، نقشه محدوده طرح جامع شهر با لحاظ اراضی الحاق شده جهت ابلاغ به مراجع ذیربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شود.