شناسهٔ خبر: 152886 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مکاتبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با استاندار خراسان‌رضوی؛

طرح جامع شهر قوچان ابلاغ شد

ببینید | برگزاری شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور وزیر راه و شهرسازی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار خراسان رضوی، طرح جامع شهر قوچان را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با نظری استاندار خراسان‌رضوی طرح جامع شهر قوچان را ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ طرح جامع شهر قوچان مصوب جلسات مورخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ و ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان‌رضوی را با توجه به صورتجلسه مورخ ۲۱ آبان ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داده و  به شرح زیر تصمیم گرفت:

الف ) در خصوص کلیات طرح و محدوده شهری

۱. جمعیت شهر معادل ۱۲۳ هزار نفر در سال افق ۱۴۱۵ مورد تائید قرار گرفت.

۲. با توجه به اعلام فرماندار محترم قوچان مبنی بر موافقت با الحاق روستای هی‌هی به محدوده شهری (نامه شماره ۲۷۰۸/۱/۳۸۴۵ مورخ 13 آبان 1402)، ضمن تائید الحاق مذکور مقرر شد فرایند اصلاحات در تقسیمات کشوری پیگیری و نتیجه پیش از ابلاغ مدارک طرح به دبیرخانه شورای‌عالی ارائه شود.

۳. حریم و حاشیه قانونی راه مواصلاتی مشهد – باجگیران مطابق اعلام نظر راهداری به جهت حفظ سطح سرویس معبر و الزامات ایمنی مترتب بر مقیاس عملکردی به طور کامل و در تمامی نقاط اتصالی با بافت شهری از محدوده خارج شود. به تبع این امر اراضی واقع در شمال محور پس از حذف حریم و حاشیه قانونی راه به صورت محدوده منفصل شهری مطابق کاربری وضع موجود تثبیت شوند.

۴. حریم حفاظتی پادگان تیپ ۲۷۷ پیاده ارتش از محدوده شهری خارج و ملاحظات موثر بر استقرار عملکردهای شهری در بخش‌های متداخل با حریم امنیتی پادگان مطابق استعلام از اداره‌کل مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل -  منطقه‌ شرق وزارت دفاع  (نامه شماره ۲۸۹/۸/۴۳۸۰/۰۲ مورخ 13 آبان 1402) مبنای  طرح قرار گیرد.

۵.  با عنایت به «نوعیت درجه ۱ اراضی زراعی»، «عدم نیاز شهر به اراضی مذکور، عدم تحقق تراکم ساختمانی طرح مصوب مورد عمل»، و تهدید توسعه آتی شهری، الحاق اراضی زراعی در سمت جنوب‌غربی محدوده مورد تائید قرار نگرفت و مقرر شد تعهدات احتمالی مدیریت شهری مرتبط با گشایش بلوار شهدا در سنوات گذشته، در قالب تخصیص یک پلاک از سمت شرقی محور (در حد مصوب مرجع استانی) به کاربری های‌ تجاری، خدماتی انتفاعی و غیرانتفاعی با مقیاس عملکرد شهری و فراشهری (گردشگری، کارگاهی شهری، خدمات دروازه‌ای و ...) در حریم شهر پیگیری شود. همچنین عواید حاصله مدیریت شهری از الحاق حدود ۲۰۰ هکتار اراضی در بخش شمال شرقی در این خصوص می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

۶. با عنایت به عبور گسل از بخش شمالی شهر ضمن اعلام ضرورت انعکاس حریم گسل در کلیه اسناد طرح، هرگونه پیش‌بینی کاربری جدید در این بخش‌ها ممنوع بوده و رعایت دستورالعمل ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی موضوع مصوبه مورخ اول دی 1399شورای‌عالی درخصوص مستحدثات موجود در این قسمت مورد تاکید است.

۷. عناوین کاربری‌های پیشنهادی در اسناد طرح از جمله کاربری سکونت موقت، آموزشگاه ویژه، اداری غیردولتی ویژه و ... وفق مصوبه مورخ 10 خرداد 1389 شورای‌عالی (تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها) اصلاح شود.

۸.  عرصه و حریم آثار تاریخی تعیین شده براساس آخرین اعلام نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اسناد طرح منعکس شود.

۹. کلیه حریم‌های تاسیساتی مطابق آخرین استعلام از شرکت برق منطقه‌ای در اسناد طرح تحت کاربری حریم نمایش داده شوند.

۱۰. مطالعات پدافند غیرعامل مطابق با محورهای ۲۲ گانه مندرج در مصوبه مورخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ شورای‌عالی اصلاح شود.

ب ) در خصوص تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن

۱۱. تاکید می‌شود، هرگونه اقدام در خصوص اراضی الحاقی توافقی با اشخاص در طرح نهضت ملی مسکن واقع در سمت شمال‌شرقی شهر، موقوف به نهایی شدن توافق با سازمان ملی زمین و مسکن و اعلام آن به دبیرخانه شورای‌عالی است و در صورت عدم احراز مالکیت دولت، این اراضی کمافی‌السابق با کاربری زراعی در حریم شهر تثبیت خواهند شد.

۱۲. هرگونه اقدام در خصوص اراضی زراعی الحاقی واقع در شمال‌شرقی محدوده(متعلق به آستان قدس رضوی) موکول به حصول توافق در خصوص کل این اراضی با سازمان ملی زمین و مسکن خواهد بود. در غیر این صورت اراضی مذکور تحت کاربری زراعی و باغی در محدوده شهر تثبیت خواهند شد.

پ ) در خصوص حریم شهری

۱۳. خط حریم شهر در بخش شرقی با الحاق کمافی‌السابق روستاهای واقع در حریم قبلی، به حد حریم قبلی با حداکثر تطابق با عوارض جغرافیایی طبیعی و مصنوع قابل کنترل بازنگری شود.

۱۴. نظر به لزوم مدیریت توسعه در پیرامون بلافصل شهر، خط حریم ضمن توسعه در سمت جنوب غربی بر عوارض قابل کنترل(حداکثر تا حد حریم مصوب مورد عمل) منطبق شود.

۱۵. موقعیت بستر و حریم رودخانه اترک مطابق استعلام از شرکت آب منطقه‌ای در کل مسیر متداخل با حریم شهری در اسناد طرح منعکس شود.

۱۶. مقرر شد مشاور طرح مکان مناسب جهت استقرار ایستگاه راه‌آهن را جهت اتخاذ تصمیمات بعدی در کمیته مکان یابی ایستگاه‌های راه‌آهن، مطابق با اولویت‌های شهرسازانه ارائه کند.

در پایان مصوبه تاکید شده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها و . . . ، اسناد و مدارک طرح پس از اصلاح بر اساس نظر شورای‌عالی،  جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.