شناسهٔ خبر: 152917 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

گرامیداشت هفته حمل ونقل

۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل

حمل و نقل ۲۶ آذر ۱۳۶۲ و در اوج حملات رژیم بعث عراق به کشورمان، امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود از رانندگان ناوگان باری خواستند تا به بنادر، مراجعه و کالاهای اساسی را به شهرها برسانند و هزاران راننده با لبیک به فرمان رهبر کبیر انقلاب، راهی جنوب کشور شده و تاریخ‌ساز شدند.

۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل از روزهای افتخارآمیز تاریخ غرورانگیز جمهوری اسلامی ایران است. ۲۶ آذر ۱۳۶۲ و در اوج حملات رژیم بعث عراق به کشورمان، امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود از رانندگان ناوگان باری خواستند تا به بنادر، مراجعه و کالاهای اساسی را به شهرها برسانند و هزاران راننده با لبیک به فرمان رهبر کبیر انقلاب، راهی جنوب کشور شده و تاریخ‌ساز شدند.

وزارت راه و ترابری در سال ۱۳۷۶ و با هدف زنده نگاه داشتن فرمان تاریخی امام (ره) و اقدام مجدانه فعالان عرصه حمل و نقل کشور، ۲۶ آذر ماه را به  عنوان روز ملی حمل ونقل به  شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد کرد و از آن روز تا به الان روز ملی حمل و نقل، فرصتی برای یادآوری اخلاص، شجاعت و صداقت فعالان عرصه حمل و نقل و قدرشناسی از خدمات ارزشمند رانندگان و مهلتی برای بازبینی وضعیت، مسائل و مشکلات موجود بر سر راه این بخش به منظور دستیابی به وضعیت مطلوب است.

با مرور تاریخ هشت سال دفاع مقدس و درایامی که مشکلات و محدودیتهای فراوانی  در فعالیت بنادر پنجگانه آبادان، خرمشهر، بندرامام، بوشهر و بندرعباس، بنادر آبادان و خرمشهر به عنوان گلوگاه های اصلی کشور به وجودآمده و تعداد کشتی های در انتظار تخلیه کالاهای اساسی در بنادر به ۱۰۰ فروند رسیده بود که خطرات متعددی همچون هواپیماها و ارتش رژیم بعث آنها را تهدید می کرد.

در آن زمان معاونت وقت حمل ونقل وزارت راه و ترابری مسئولیت ستاد تخلیه کالا، متشکل از چند دستگاه اجرایی را برای بررسی و رصد وضعیت ناوگان جاده ای، تخلیه کالاهای اساسی و کشتی ها را برعهده داشت که باتشدید مشکلات، گزارشی به حضرت امام « ره » از سوی این معاونت ارائه شد. رهبر کبیر انقلاب اسلامی با مشاهده آن گزارش در سخنرانی تاریخی روز ۲۶ آذر ماه ۱۳۶۲، بر لزوم همدلی و همکاری همه آحاد جامعه در حل مسائل تاکید کردند و از رانندگان خواستند برای حل این مساله با دولت همکاری کنند، همین اشاره ایشان کافی بود که آن مساله به طور کامل مرتفع گردد.

در پی صدور فرمان تاریخی امام راحل « ره »، بالغ بر ۴۰۰۰ دستگاه انواع کشنده، کامیون، کامیونت و تریلر توسط کامیونداران، رانندگان، مؤسسات و تشکل های صنفی به سمت بنادر برای تخلیه کشتی ها بسیج شدند و وزارت راه و ترابری در آن زمان با اتخاذ تصمیمات و ابتکاراتی در هماهنگی دستگاه های ذی ربط  خدمات مورد نیاز کامیونداران را فراهم کرد. سرانجام با توصیه اندیشمندانه و پدرانه حضرت امام « ره »  و ایثار و تلاش مجدانه  فعالان  عرصه حمل ونقل، مشکلات تخلیه کالاهای اساسی از کشتی ها در بنادر کشور برطرف شد. 

پس از گذشت دهه ها از آن اتفاق تاریخی در کشور، مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی طی چند سال گذشته با گرامداشت هفته حمل ونقل از تاریخ ۲۶ آذر تا یکم دی ماه را به عنوان هفته حمل و نقل معرفی و هر روز را به نام یکی از اقشار زحمتکش شقوق حمل ونقل نام گذاری کرده است.

در خاتمه ضمن گرامیداشت ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی کارکنان خدوم و شریف شبکه حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی در اقصی نقاط کشور که به صورت شبانه‌روزی مشغول به کار هستند و نیز از خدمات سایر تلاشگران خستگی‌ناپذیر حوزه حمل و نقل در بخش های ساخت و توسعه و نیز نگهداری از زیرساخت های حمل نقل (راهداران و ریلبانان و ...) نیز قدردانی می‌شود.