شناسهٔ خبر: 152975 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مطرح کرد؛

احداث ۸۶ دستگاه پل با اعتباری بالغ‌بر ۱۹۸۰ میلیارد ریال در استان یزد

احداث پل راهداری یزد  معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون پروژه احداث ۸۶ دستگاه پل در سراسر استان با اعتباری بالغ‌بر ۱۹۸۰ میلیارد ریال کلید خورده و بعضاً به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، سید حسین محمدی اظهار کرد: هم‌اکنون در سراسر استان یزد تعداد ۶ هزار و ۶۳۵ دستگاه پل در محورهای مواصلاتی استان وجود دارد که کارشناسان اداره ابنیه فنی راه‌های استان و شهرستان‌ها به منظور حصول اطمینان از ایمنی سازه‌ای، بازرسی‌های فنی مستمر از آن‌ها را در طول سال انجام می‌دهند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون عملیات احداث ۸۶ دستگاه پل جدید با قراردادی بالغ‌بر ۱۹۸۰ میلیارد ریال در سطح استان یزد کلید خورده که برخی از آن‌ها تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و برخی نیز در حال اجرا است.

محمدی همچنین از اجرای ۱۱ عدد آبنما و تبدیل برخی موارد به پل خبر داد و گفت: آبنما ساده‌ترین نوع از سازه‌های زهکش عرضی است که امتداد مسیل‌های طبیعی موجود بوده و سیلاب از عـرض جاده عبور می‌کند که بیشتر در راه‌های فرعی درجه ۳ به جهت تردد پایین، اجرا می‌شود.

 وی ادامه داد: با توجه به حجم ترددهای برون‌شهری، برای بالا بردن کیفیت شاخص‌های حمل‌ونقل راه‌ها، به حداقل رساندن تصادفات جرحی و فوتی، ارتقاء ایمنی و استانداردسازی راه‌ها، عملیات اصلاح نقاط حادثه‌خیز عاملی مهم و تأثیرگذار است.

 این مسئول ادامه داد: در همین راستا اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با همکاری راهداران در شهرستان‌های  استان، شناسایی و اصلاح ۱۲ نقطه حادثه‌خیز (در حوزه ابنیه فنی) در محورهای مواصلاتی را در کارنامه ۹ ماهه خود دارد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی راهداری، نگهداری از راه‌ها است، ابراز کرد: جاده به عنوان یکی از سه عامل اصلی در بروز سوانح رانندگی به شمار می‌رود که نگهداری صحیح از این راه‌ها، پل‌ها،   و ابنیه فنی می‌تواند تا حدود زیادی در کاهش سوانح جاده‌ای مؤثر باشد.

 محمدی خاطرنشان کرد: در همین راستا اجرای عملیات آسفالت حفاظتی در محورهای اصلی، فرعی و روستایی استان به طول ۴۴ کیلومتر (تنها در حوزه ابنیه فنی) در حال انجام است.

 وی در ادامه به اجری دیوارهای ساحلی اشاره کرد و گفت: تعداد سه دیوار ساحلی در محور بزرگراهی یزد - بافق.، محور روستایی خمسیان - میل سفید، و محور میبد - ندوشن در مجموع به طول ۴۰۰ متر به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های اداره ابنیه فنی و راه‌ها، در دست اجرا است.

 این مقام مسئول همچنین اذعان کرد: با توجه به اینکه تنقیه پل‌ها و آبروها یکی از اقدامات مهم و مستمر برای جلوگیری از خسارات احتمالی به پل‌ها و هدایت آب‌های سطحی به‌ویژه در فصول پر بارش سال است، راهداران استان یزد با انجام فعالیت‌های پیشگیرانه و حفاظتی تلاش می‌کنند تا در زمان بارندگی و سیلاب از هرگونه انسداد مسیرهای ارتباطی جلوگیری کرده و زمینه تردد روان را برای کاربران جاده‌ای فراهم کنند.

وی ابراز کرد: یکی از عملیات مهم در نگهداری ابنیه فنی که از آبشستگی پی پل‌ها و تخریب آن جلوگیری می‌کند، احداث یا مرمت رادیه و برید است که این عملیات به تعداد ۳۳ مورد در سطح استان یزد، انجام شده است.

گفتنی است رادیه و برید پل، تنقیه پل، احداث پل، اجرای دیوار ساحلی و هدایت آب‌های سطحی، آسفالت و روکش، اصلاح نقاط حادثه‌خیز، دریواسیون، اصلاح آبنما و ... بخشی از اقدامات اداره ابنیه فنی راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، است.