شناسهٔ خبر: 153023 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی:

الگوهای بارش در کشورهای هم مرز متفاوت است

تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی با اعلام الگوهای بارش متفاوت در کشورهای هم مرز مثل ایران و ترکیه گفت: مدیریت منابع آبی در کشور ما باید در دستور کار جدی قرار بگیرد حتی اگر بارش‌ها نرمال باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی در نشست خبری که امروز دوشنبه ۲۷ آذرماه در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، ایران را متاثرترین منطقه کره زمین از تغییرات اقلیمی دانست و گفت: طی سال‌های اخیر شاهد بارش‌ها و مخاطرات جوی از جمله افزایش دما، ناشی از تغییر اقلیم هستیم که در این شرایط مسأله مدیریت بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

به گفته تاجبخش سال ٢٠٢٣ گرمترین سال بوده و روند رخداد جوی را تحت تاثیر قرار داده که همین موضوع موضوع باعث بر هم زدن شرایط جوی زمین و سطح اقیانوس‌ها شده است.

وی افزود: سازمان هواشناسی برای مدیریت این شرایط برنامه‌هایی را اعلام کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش بارندگی‌های پاییز علیرغم پیش‌بینی‌ها گفت: پیش‌بینی‌ها بر اساس مدل‌ها و معادلات است و آنچه که از خردادماه تا شهریورماه شاهد بودیم براساس اطلاعات مدل‌ها و نشان دهنده بارش در کشور به ویژه نیمه غربی بود.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: این الگو تا شهریور ماه هم به اجرا رسید و تا مهرماه افزایش بارش رخ داد اما در آبان و آذر بارش خوبی نداشتیم.

تاجبخش با بیان اینکه پیش‌بینی‌های بلندمدت بر پایه احتمالات انجام می‌شود، گفت: سناریوهای بدبینانه برای منابع آبی دیده شده چرا که منابع آبی در چند سال متوالی با مشکل مواجه بودند و باید راهکارهای متفاوتی برای آن داشته باشیم.

وی یادآور شد: کشور ما در کمربند نیمه خشکی و خشک قرار دارد و  مدیریت منابع آبی باید در دستور کار جدی قرار بگیرد حتی اگر بارش‌ها نرمال باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سناریوی بدبینانه باید برای زمستان هم در نظر گرفته شود چرا که چهار سال گذشته ذخایر برف ناچیز بود.

تاخبخش درباره بارش برف در ترکیه و مقایسه آن با ایران توضیح داد: الگوی بارش در کشورهای هم مرز لزوما نمی‌تواند شبیه به هم باشد چرا که توپوگرافی و مسیرهای جوی در این زمینه نقش مهمی دارد و متفاوت از هم هستند.

وی ادامه داد: قرار نیست سامانه‌های بارشی ترکیه حتما وارد ایران شوند ضمن اینکه باید توجه داشت میانگین بارش در ترکیه ۵٠٠ میلی متر و در ایران ٢٣٠ میلی‌متر است.

تاجبخش درخصوص بارورسازی ابرها و استفاده از این روش در کشور عربستان نیز توضیح داد: در عربستان هم موضوع توپوگرافی منطقه مطرح است، همچنین در عربستان نرخ بارش ۶ میلی متر کاهش پیدا کرده و عربستان و کلا در خاورمیانه با کاهش بارش و خشکی دست و پنجه نرم می‌کند.

باروری ابرها هنوز در مقیاس بزرگ تایید نشده است

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: باروری ابرها هر چند یک موضوع علمی و در حال انجام است اما این اقدام فعلا به حدی برای از بین بردن خشکسالی نرسیده است.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: کشورهای فعال در این حوزه در مرحله توسعه و تحقیق هستند و این اقدام به صورت آزمایشگاهی انجام شده اما در مقیاس بزرگ توصیه و تایید نشده است.